Eerste test / Hyundai Veloster 1.6 Turbo
Vorig jaar kwam Hyundai voor de dag met een origineel concept, de Veloster, een coupé met drie deuren. Dankzij drukvoeding krijgt die nu de prestaties die zijn sportieve looks beloven.
Net als de reeds beschikbare atmosferische versie zal de Veloster Turbo verkrijgbaar zijn met twee versnellingsbakken, maar in dit geval wel een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen (in plaats van vijf) en een zestrapsautomaat (tegenover een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling, die het turbokoppel niet aankan). Deze automaat is voorzien van korte verhoudingen en levert dan ook betere prestaties dan de manuele bak, maar ook een gemiddeld normverbruik dat 0,8 liter hoger ligt (7,7 tegenover 6,9 l/100 km). Uiterlijk vertoont de turboversie niet echt ingrijpende veranderingen.
Tijdens een korte eerste kennismaking konden we vaststellen dat de auto (voorzien van de manuele bak) zich heel soepel en schakellui laat rijden, maar dat er indien gewenst (en mits terugschakelen) behoorlijk wat optrekvermogen voorhanden is, zodat je een temperamentvoller rijstijl kan aanhouden die beter overeenstemt met de looks van de Veloster. De ophanging leek ons niet te hard, maar ook niet meer ondergedempt zoals op de atmosferische versie.
Met een steeds grotere modellenportfolio weet Hyundai - dat toch in de top vijf van 's werelds grootste constructeurs staat - de marktniches goed af te tasten en op te vullen. Voor de wat sportievere bestuurder die eens iets anders wil, is deze drukgevoede Veloster een interessante aanvulling.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Veloster
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands