Jaecoo is naast Omoda het tweede merk waarmee de Chinese Chery-groep ook in Europa een plek onder de zon wil veroveren. En die queeste begint met de 7 SHS, kort voor ‘Super Hybrid System’, zoals Jaecoo zijn plug-inhybride technologie omschrijft.
Design en afmetingen Jaecoo 7
Wie deze compacte SUV van 4,50 meter lang al eens ging bekijken op het salon van Brussel in januari, heeft vast gemerkt dat de Jaecoo 7 er zeker niet verkeerd uitziet, met zijn goed geproportioneerde profiel en zijn scherpe lijnenspel. Enkele opvallende designkenmerken, zoals zijn radiatorrooster met rechte spijlen of zijn dagrijlichten in dambordpatroon, geven hem zelfs wat esthetische bravoure.

Interieur en kofferruimte Jaecoo 7
Toch zit het woweffect hem vooral vanbinnen: het sobere, maar elegante interieur combineert hoogstaande materialen met een verzorgde afwerking die niet hoeft onder te doen voor die van de Europese referenties op dat vlak. In het midden van het dashboard prijkt een netjes geïntegreerd verticaal scherm van 14,8 duim dat dienstdoet als centrale interface in Tesla-stijl. Die ziet er modern uit, maar reageert niet altijd op aanrakingen zoals gewenst.

Zoals we dat gewend zijn van Chinese auto’s, is de beenruimte achterin royaal. Dat gaat enigszins ten koste van de koffer, want een laadvolume van 412 liter (1.335 liter met de twee ongelijke delen van de achterbank neergeklapt) is aan de magere kant vergeleken met rivalen als een Kia Sportage of Volkswagen Tiguan.
Aandrijving: specs en prestaties Jaecoo 7
Het oplaadbare plug-inhybride aandrijfgeheel van de Jaecoo 7 SHS bestaat uit de combinatie van een 1.5-turbo op benzine en een elektromotor. Samen ontwikkelen die 204 pk, en dat blijkt meer dan genoeg voor de vooras: even te gretig op het gas en de voorwielen grabbelen naar grip. Bij een rustiger rijstijl is er evenwel geen vuiltje aan de lucht.

De Jaecoo 7 SHS sprint in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 180 km/u. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 0,7 lier per 100 kilometer, toch als je de huidige WLTP-meetmethode hanteert. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van 23 gram per kilometer. Het gamma telt ook een ICE-versie met 1,6 liter-benzinemotor.
Rijgedrag Jaecoo 7
De Jaecoo 7 is dan ook een gezinsgerichte SUV die eerder op comfort dan op sportiviteit mikt, en in dat licht gaan we er ook niet te zwaar aan tillen dat het lichte stuur bitter weinig feedback biedt. Op snelwegen en grote gewestwegen komt de ophanging comfortabel voor de dag; bij lage snelheden durven daarentegen al eens enkele springerige reacties de kop opsteken.

Rijbereik en laadkenmerken Jaecoo 7
Jaecoo claimt voor deze oplaadbare hybride een totaal WLTP-rijbereik van niet minder dan 1.200 kilometer, waarvan 90 ‘full electric’dankzij een vrij forse batterij van 18,3 kWh. In onze frisse testomstandigheden bleek dat in de praktijk 70 à 75 kilometer te zijn, maar dat zal voor veel mensen alsnog ruim voldoende zijn voor hun dagelijkse verplaatsingen.

De Jaecoo 7 SHS kan trouwens ook gelijkstroom laden, tot 45 kW, wat zeker in dit prijssegment nog vrij uitzonderlijk is. Ons gemiddelde benzineverbruik bedroeg 6,2 l/100 km, maar zoals gewoonlijk bij een PHEV zegt dat resultaat eigenlijk niks.
Belgische prijs Jaecoo 7
Een van de grote troeven van deze plug-inhybride SUV is zijn prijs: de Jaecoo 7 SHS is er in België vanaf 36.900 euro voor de uitvoering Selective. Toch zouden wij zeker de 3.000 euro duurdere Exclusive overwegen, want die beschikt daarbovenop over nuttige uitrusting zoals een draadloze lader voor je smartphone, verwarmbare en geventileerde stoelen, een gemotoriseerde kofferklep en een head-updisplay.
Slechts aan een handvol ergonomische details zijn de Chinese roots van deze Jaecoo voelbaar, zoals de veel te gladde kunststof voor de inductielader, waardoor je telefoon niet op zijn plek blijft liggen tijdens het rijden, of enkele behoorlijk opdringerige rijhulpsystemen (hallo daar, aandachtscontrole). Maar nogmaals, je krijgt veel auto voor je geld, en qua uitrusting, aankleding en technologie is de Jaecoo 7 SHS perfect aangepast aan onze markt.
Conclusie Jaecoo 7
De Jaecoo 7 SHS werpt zich op als een geloofwaardige outsider in het felbevochten segment van de compacte SUV’s. Niet dat hij daar een revolutie ontketent, maar zijn knappe interieur, zijn rijkelijke uitrusting en zijn coherente technische keuzes maken er wel een aangename ontdekking van. Voeg daar nog een scherpe prijs aan toe, en deze Chinees vinkt heel wat hokjes af die er in dit segment toe doen.
Natuurlijk heeft Jaecoo als nieuwkomer nog alles te bewijzen, en ook het dealernetwerk is nog volop in uitbreiding. Maar met het tempo waarmee dat gebeurt, zou deze Chinees binnenkort zomaar een vaste waarde in ons straatbeeld kunnen worden.