Eerste test / Jaguar XE 2.0t 200 A
De goedkoopste motorversie van de Jaguar XE met een automaat rijdt op benzine en heeft meteen 200 pk. En natuurlijk kan hij rekenen op datzelfde, verrassend plezierige onderstel.
Onze markt mag dan grotendeels verdieseld zijn, toch zijn er nog steeds (vooral particuliere) klanten die meer gehecht zijn aan een benzinekrachtbron. Er zit een eigen drukgevoede tweeliter op benzine aan te komen in de Ingenium-familie (die heel wat onderdelen gemeenschappelijk heeft met de 2.0-diesel), maar die is nog niet klaar. Onder de machtige V6 met 340 pk biedt Jaguar daarom nog twee varianten aan van de eveneens twee liter grote turboviercilinder die Jaguar Land Rover al een paar jaar bij Ford inkoopt.
Die is in de XE verkrijgbaar in twee versies, met 200 pk en 280 Nm of met 240 pk en 340 Nm. We kennen deze motor binnen de groep al uit de Land Rovers Freelander en Discovery Sport, de Range Rover Evoque en de Jaguars XF en zelfs XJ. In al die modellen is hij tot nog toe echter alleen maar aangeboden met 240 pk. De gedowntunede 200 pk-variant die hier aan bod komt, is dus ook voor ons nieuw.
Verwante testen
21-07-2015
9 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands