De XF kan voortaan een beroep doen op een 3.0 V6-turbodieselmotor, die leverbaar is in twee versies: 240 of 275 pk. Een technologisch wonder, uitgerust met twee sequentieel-parallelle turbocompressoren: in tegenstelling tot wat we intussen gewend zijn, schiet de grote turbo met variabele geometrie hier als eerste in actie, terwijl de kleinere pas vanaf 2.800 o/m bijspringt. De Jaguar XF is een mooie luxewagen die graag over kleine wegjes flaneert. De turbo reageert bij lage toerentallen nagenoeg ogenblikkelijk. Het maximumkoppel is dus instant beschikbaar: 500 Nm bij 2.000 o/m voor de versie met 240 pk en 600 Nm, eveneens bij 2.000 o/m, voor de variant met 275 pk.
Volgens Jaguar legt de XF de sprint van 0 tot 100 km/h af in 7,1 seconden (3.0D 240), respectievelijk 6,4 seconden (3.0D 275). De dieselmotoren, die zoals in alle XF-modellen aan een zestrapsautomaat gekoppeld zijn, dragen bij tot het rijplezier dat deze uitzonderlijke wagen te bieden heeft. Zodra je het gaspedaal streelt of de schakelpeddels van de uitstekend gespreide automaat beroert, toont de dikke berline zich een waardige vertegenwoordiger van het merk-DNA. Maar als deze XF volgens de regels van een goede huisvader wordt bestuurd, legt hij bovendien een politiek correcte balans voor. Volgens de constructeur produceert de XF 3.0D 10 procent minder CO2 dan de 2.7D (wat echter nog steeds neerkomt op 179 g/km), terwijl het vermogen naargelang van de versie met 16 tot 33 procent toenam. Hetzelfde geldt voor het officiële verbruik: 6,8 l/100 km voor beide modellen.
Potentiële kopers voor een XF in onze contreien, waar koning diesel heerst, kunnen gerust zijn: de nieuwe 3.0 V6- diesels paren rijplezier en comfort aan een redelijk verbruik. In een land dat bekendstaat om zijn compromissen, is dat een hele troef.
U kunt de Eerste Test van de Jaguar XF 3.0D nalezen in AutoGids 769 van 15/4/2009.
Prijs
NB