Het concept
Volgens de leiding van Jaguar is de ontwikkeling van de break nooit in vraag gesteld. De XF Sportbrake is voor Europa ontwikkeld en komt 2 jaar na de berline op de markt, met de ambitie om de positie van het merk in het premiumsegment te versterken. Zijn geheime wapen? Een licht en stijf chassis in aluminium, dat garant staat voor een dynamisch en levendig rijgedrag.
Wat er verandert
De XF Sportbrake verloor heel wat gewicht in vergelijking met zijn voorganger. Tot 190 kilogram als we de constructeur mogen geloven. Dat neemt niet weg dat de break nog steeds 70 kilo meer weegt dan de berline, wat een natuurlijk gevolg is van zijn grotere achterpartij, maar ook van een paar technische keuzes, zoals de luchtveren achteraan van de niveauregelaar. Die zijn standaard op alle versies en garanderen een constant compromis tussen comfort en rijgedrag, onafhankelijk van het gewicht van de lading. En als we het dan toch over de koffer hebben, kunnen we meteen ook melden dat hij 565 liter te bieden heeft onder het geautomatiseerde bagagescherm. Dat volume kan nog worden vergroot door de rugleuning van de achterbank neer te klappen (in drie delen: 40/20/40). Als je dan tot het dak laadt, komt hij op 1.700 liter. Praktisch is dat de laadvloer altijd in het verlengde ligt van de achterbumper. Goed gezien.
Hoe hij rijdt
De XF Sportbrake vertoont een reële dynamiek, met een vleugje extra comfort. Dat is ongetwijfeld te danken aan de nieuwe achteras met luchtveren. Het motorenpalet is overgenomen van de berline en bestaat uit 4- en 6-cilinders op benzine of diesel, met een manuele zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat. Sommige versies hebben ook nog eens recht op vierwielaandrijving, een oplossing die gemoedsrust brengt zonder iets af te doen aan de dynamiek, zo mochten we zelf ondervinden aan het stuur van een 25d AWD met zijn tweeliterdiesel van 240 pk. De wat rauwe klank van deze viercilinder, die het verfijnde karakter van de XF wat aantast, bleef echter behouden. Daarom hebben we hem liever met de V6-diesel van de 30d, die met zijn 300 pk en 700 Nm subliem past bij het chassis van deze “sportieve break”, maar die wel het budget stevig opvoert. Een goed compromis zit hem daarom misschien in de 2.0-bezinemotor van 250 pk, die altijd erg romig is en garant staat voor mooie prestaties.
Budget & uitrusting
Met een tarief dat begint bij 43.290 euro – voor de 20d met 163 pk – plaatst de Jaguar XF Sportbrake zich vrij gunstig in de markt, want hij zit qua prijs dichter in de buurt van de Volvo V90 dan van de BMW 5-Reeks Touring of Mercedes E-Klasse Break. Op een paar kleine afwerkingsdetails na kan de Sportbrake rekenen op een origineel en verzorgd ontworpen interieur om zich te onderscheiden. De uitrusting hangt af van het gekozen afwerkingsniveau, van de Pure die de basisprijs maakt tot de gevoelig duurdere R Sport en Portfolio (respectievelijk 47.690 euro en 49.190 euro met de 20d).
Concurrentie
Zoals we al zeiden werpt de Jaguar XF Sportbrake zich op als een koopje in vergelijking met de BMW 5-Reeks Touring en Mercedes E-Klasse Break. Qua koffervolume doet hij even goed als die eerste maar blijft hij wat achter op de tweede, die op dit vlak traditioneel onklopbaar is.
Ons verdict
De Jaguar XF Sportbrake 2017 is een plezierig aanbod en verzoent een grote koffer met rijplezier. Hij geniet bovendien een correct prijskaartje. Hij rijdt nog comfortabeler dan de berline maar behoudt wel de ietwat stugge stoelen. Kilometervreters zijn dus gewaarschuwd…
- Dynamisch rijgedrag
- Rijhouding, bedieningselementen
- Praktische en ruime koffer
- Grommende viercilinderdiesel
- Comfort van stoelen mocht beter
- Wat lichte afwerking op sommige plekken
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!