De compressormotor in de R krijgt een Eaton-compressor van de zesde generatie (volgens het Roots-principe), die twintig procent effi ciënter is en dankzij een andere luchtinlaat dertig procent meer lucht binnenkrijgt. Dat resulteert in een vermogen van 510 pk of 375 kW bij 6.000 o/m en niet minder dan 625 Nm koppel, dat tussen 2.500 en 5.500 o/m ter beschikking staat. De ZF-automaat werd dus aangepast en zijn Sequential Shiftmodus reageert nu nog sneller. Verder werd de stuurinrichting directer (tien procent) en ontwikkelde Jaguar een dermate geëvolueerde gestuurde schokdemping dat ze niet meer CATS wordt genoemd, maar Adaptive Dynamics. De R-modellen hebben ook een elektronisch gestuurd sperdifferentieel (Active Differential Control). Ten slotte werd nog gesleuteld aan een fi jnere afstelling van chassis en geluidskwaliteit van de aandrijfl ijn.
Jaguar belooft optrektijden tot 100 km/h onder de 5 seconden, maar vooral de hernemingen gingen vrij spectaculair vooruit. De XKR verbruikt nochtans maar evenveel als zijn voorganger over de Eurocyclus (12,3 l/100 km); de zwaardere XFR-berline lust iets meer benzine (12,5 l/100 km). Aan de buitenzijde laten de XFR en XKR zich opmerken door nieuwe bumpers, luchtinlaten met een verchroomd biesje, speciale luchthappers op de motorkap, nieuwe buitenspiegels met ledrichtingaanwijzers, gepolijste dubbele uitlaatpijpen, een klein achterspoilertje, speciale Supercharged-velgen, enzovoort. Binnenin vinden we nieuwe, veelvoudig verstelbare sportstoelen, speciale afwerkingsdetails, instrumenten met rode wijzernaalden, enzovoort. Jaguar nodigde ons uit op de Spaanse Carreteras of landwegen rond Sevilla om van deze R-modellen te kunnen proeven, ook omdat in de omgeving het nagelnieuwe Monteblanco-testcircuit ligt, waar je de limieten van dit soort wagens in veiliger omstandigheden kunt opzoeken. Naast het ongeloofl ijke koppel en de indrukwekkende sound viel tijdens de hogesnelheidstests op het circuit direct de effi ciëntie op van de gestuurde schokdempers, die erin slagen om op curbstones of bij grote lastwissels de wielen optimaal het contact met de weg te laten bewaren.
Zijn de XFR en XKR vanaf nu even pure sportauto's als een BMW M5 of een Maserati GranTurismo? Duidelijk niet. Ze bieden meer raffinement in alle omstandigheden en de ongelooflijke vermogens- en koppelontwikkeling maakt ook veel makkelijker een ontspannen rijstijl mogelijk indien je hoofd daarnaar staat. Dan worden deze sportievelingen zacht sluipende automobielen die hun inzittenden, mede dankzij de uitstekende stoelen, in een voor dit niveau verbluffend comfort kunnen vervoeren.
U kunt de Eerste Test van de Jaguar XKR en XFR nalezen in AutoGids 767 van 18/3/2009.
Prijs
NB