Het concept
De XJ werd in 2009 gelanceerd en is dus niet meer van de jongste. Wellicht heeft dit Jaguar aangespoord om hem nog een ultieme upgrade te geven met de V8 van de F-Type R. Men zegt weleens dat de beste soep in oude ketels wordt gemaakt.
Wat er verandert
De vijfliter-V8 met mechanische compressor van de XJR ontwikkelt 575 pk en 700 Nm, ofwel 25 pk meer dan vroeger. Die winst is vooral te danken aan een update van de motormapping. De ZF-automaat met acht versnellingen is nog altijd van de partij, terwijl de XJR een pure sportberline blijft met zijn louter op de achterwielen aangedreven onderstel. De andere veranderingen zitten vooral in de nieuwe actieve veiligheidsuitrusting (standaard): automatische noodrem, rijstrookassistentie en vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder.
Hoe hij rijdt
Net als de ‘normale’ XJ behoudt de XJR575 de pneumatische achterophanging. Het comfort is dus gevrijwaard, ondanks de velgen met een diameter van 20 duim. Qua weggedrag blijkt de XJR opmerkelijk dynamisch en wendbaar als je rekening houdt met zijn imposante afmetingen en gewicht (5,13 meter lang en bijna 1,9 ton). De prestaties zijn adembenemend. 0 tot 100 km/u legt hij af in 4,4 seconden en de (begrensde) topsnelheid bereikt 300 km/u. Om maar te zeggen dat deze XJR575 echte sportwagens van antwoord kan dienen. Op een bochtig parcours waarderen we dat het onderstel een geëngageerde rijstijl aanmoedigt, ongetwijfeld het gevolg van de (standaard) aanwezigheid van het actieve differentieel met beperkte slip. Bij een meer ontspannen rijstijl maakt vooral het rijgemak van deze sportieve berline indruk, net als de zachtheid van zijn V8 met 700 Nm.
Budget & uitrusting
De XJR575 kost 147.800 euro, met bijna alles inbegrepen. De uitrusting staat natuurlijk op hetzelfde exclusieve niveau als de rest van de auto, maar het blijft altijd mogelijk om enkele persoonlijke accenten toe te voegen tegen meerprijs. De blauwe kleur Velocity, speciaal bedacht voor de XJR575, kost bijvoorbeeld 4.896 euro extra en het satijngrijze Carpathian zelfs 6.638 euro. Het panoramisch dak is dan weer altijd standaard gemonteerd, net als de led-koplampen en de vele camera’s die het parkeren vergemakkelijken.
Concurrentie
Zoals wel vaker positioneert Jaguar zich als een ‘budgetvriendelijk’ alternatief voor de Duitse premiummerken. Een BMW M760Li (610 pk) kost 173.950 euro, een Mercedes S63 L AMG (612 pk) 172.546 euro. We geven nog mee dat de XJR575 bij ons de korte wielbasis behoudt in tegenstelling tot zijn concurrenten. Het bewijs dat hij toch vooral probeert om de (rijke) bestuurders te plezieren. Jammer dat Jaguar de XJR575 niet aanbiedt met vierwielaandrijving.
Ons verdict
De Jaguar XJR575 ondergaat geen grote transformatie in vergelijking met de XJR van weleer (550 pk), maar de 25 extra paarden geven hem wat meer pit. Voor de rest behoudt hij het hoge niveau van verfijning en gaat de uitrusting er nog op vooruit (actieve veiligheid).
- Dynamisch en leuk weggedrag
- Behoud van comfort en verfijning
- Topprestaties
- Bescheiden geluid van V8
- Aanzienlijk formaat en gewicht
- Geen 4WD-versie beschikbaar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!