Eerste test / Jeep Compass 4xe : Veelzijdiger
De Compass 4xe deelt zijn plug-inhybride aandrijfgeheel met de gelijknamige Renegade, maar met zijn grotere formaat en zijn langere wielbasis komt hij wat veelzijdiger voor de dag dan zijn kleine broer.
In afwachting van de elektrificering van de rest van zijn gamma – binnen enkele maanden volgt als eerste de Wrangler 4xe – lanceert Jeep tegelijk met de Renegade 4xe ook de plug-inhybrideversie van de Compass. Terwijl de plug-inhybride Wrangler zal gebruikmaken van een andere aandrijflijn (met een tweeliter op benzine, goed voor een gecumuleerd vermogen en koppel van 375 pk en 637 Nm), doet de Compass een beroep op dezelfde technische basis als de Renegade. Met ook hier een batterij van 11,4 kWh, die aan een laadpunt van 7,4 kW in zowat 100 minuten opgeladen kan worden.
Dat beide SUV’s dezelfde PHEV-techniek delen, is niet onlogisch, want ze staan op hetzelfde platform, zij het dan met een verlengde wielbasis in het geval van de Compass, waardoor die logischerwijs meer interieurruimte biedt. En net als bij de Renegade moet de Compass 4xe 20 liter aan laadvolume inleveren ten opzichte van de klassieke versies, al blijft er in dit geval nog 420 liter over. Overigens neemt ook de Compass het infotainmentsysteem Uconnect 4 met alle bijbehorende functies in gebruik, en werd het aanbod aan rijhulpsystemen uitgebreid met onder andere een slaperigheidsdetectie.
- Fiscaal interessant
- Stabiel weggedrag
- Gevrijwaarde interieur- en kofferruimte
- Hoge prijs
- Schokjes bij dynamische rijstijl
- Motorgeluid onder belasting
In dit artikel : Jeep, Jeep Compass
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands