Eerste test / Jeep Grand Cherokee
De vierde generatie Grand Cherokee doet haar Europese intrede in volle machtsoverdracht, maar hoewel Jeep nu onder Fiat-hoede staat, werd de nieuweling ontwikkeld in de Daimler-periode.
Aangezien het om een grote luxeterreinwagen gaat, werd ook heel wat aandacht besteed aan het terugdringen van storende geluiden en trillingen (NVH of noise, vibration and harshness), evenals aan het rijcomfort. Voor dat laatste kan de Grand Cherokee rekenen op een pneumatische ophanging waarvan de hoogte over 27 centimeter in twaalf standen kan worden aangepast (standaard op de uitvoering Overland). Met zijn 14 centimeter langere wielbasis werd de Grand Cherokee trouwens veel comfortabeler binnenin. Aangezien hij onderhuids verschillende elementen deelt met de nieuwe Mercedes ML (waarvan de lancering gepland is voor eind dit jaar), hadden we verwacht dat de dieselversie van de Grand Cherokee een beroep zou doen op de drie liter grote V6-CDI made in Stuttgart. Aan de V6 die zich onder zijn motorkap bevindt, is echter niets Duits. Integendeel, het gaat om de A630 DOHC ontworpen door specialist VM Motori, waarvan de Amerikaanse groep Penske trouwens haar aandelenhelft heeft verkocht aan niemand minder dan... Fiat.
Door zijn starre achteras in te ruilen voor de meerarmige as die de toekomstige ML zal uitrusten, maakt de Grand Cherokee een fenomenale sprong op het vlak van het rijcomfort. Met zijn perfecte schokdemping biedt hij een zijdezachte werking waarmee hij de Europese luxe-SUV's niets te benijden heeft. Beter nog: ook de V6-diesel is een aangename verrassing, want hij komt nooit spierkracht tekort, terwijl hij ook verbazend discreet uit de hoek komt. Een uitstekende combinatie die perfect geweest zou zijn als de automaat over (minstens) één verhouding extra zou beschikken. Ondanks de opmerkelijke aandacht die werd besteed aan de geluiddemping (motor-, rol- en windgeluiden), word je op de snelweg namelijk nog te sterk het geronk van de V6 gewaar. Nog even geduld, er wordt aan gewerkt...
De Jeep Grand Cherokee was beslist nog nooit zo goed uitgewerkt als deze vierde generatie. En dat geldt ook voor de dieselversie, die kan rekenen op een V6 die weliswaar niet meer wordt geleverd door Mercedes, maar die niettemin comfort en prestaties paart aan een redelijk verbruik. Jeeps vlaggenschip is dan ook een auto die in deze klasse niet over het hoofd mag worden gezien, temeer omdat hij zijn couleur locale verkoopt voor een prijs waarop zijn Europese rivalen geen aanspraak kunnen maken.
In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee
Tests
Onze tests
De concurrenten
Cadillac SRX 3.0 V6 Sports Luxury
Saab 9-4X 2.8T V6 XWD Aero
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands