Eerste test / Kia Cee'd SW
Kia lijkt de crisis niet te voelen: het merk boert uitstekend in Europa en is van plan om dat succes nog te vergroten. De nieuwe Cee'd Sportswagon is daarbij een belangrijke pion.
Net zoals de vorige Cee'd krijgt ook deze generatie een breakversie. Bij de vorige generatie was de SW op zijn eentje verantwoordelijk voor veertig procent van de Cee'd-omzet. In vergelijking met de vijfdeurs-Cee'd zijn alle koetswerkpanelen vanaf de B-stijl veranderd. Het dak is 15 millimeter hoger (1.485 millimeter) en de auto is in zijn geheel 195 millimeter langer (4.505 millimeter). De wielbasis (2.650 millimeter) bleef dezelfde, maar dat is geen gebrek aangezien de vijfdeurs al een ruim interieur heeft.
Wij konden de topbenzineversie 1.6 GDi (135 pk) aan de tand voelen in combinatie met de optionele gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Die laatste probeert heel hard om een traditionele automaat te imiteren, met vloeiende schakelovergangen, maar kiest zijn versnellingen niet altijd even intelligent. Anderzijds kan de bak het ook niet helpen dat de atmosferische 1.6 niet overloopt van het koppel en dus vaak moet worden opgejaagd om vooruitgang te boeken.
De Sportswagon wordt ongetwijfeld alweer een populaire keuze binnen het Cee'd-gamma. Hij is intelligent ontwikkeld, met een ruime en regelmatig gevormde koffer. En met Kia's unieke garantiepakket van zeven jaar heeft hij een unieke troef in handen.
U kunt de Eerste Test van de Kia Cee'd Sportswagon nalezen in AutoGids 861 van 31/10/2012.
Tests
Onze tests
De concurrenten
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSi BlueMotion Highline
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo 125kW Aut. Enjoy
Volvo V40 T4 Kinetic
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands