Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Cee'd

De Kia Cee'd wordt wel eens 'de Koreaanse Golf' genoemd. De nieuwe generatie heeft in elk geval alles in huis om ook bij ons een grote bestseller te worden. De concurrentie is gewaarschuwd...

Prijs
NB

De Cee'd noemt zichzelf nieuw, maar rust op het platform van zijn voorganger uit 2007, waarmee hij onder meer zijn wielbasis deelt. Zijn koetswerk werd 5 centimeter langer (4,31 meter), maar kromp in de breedte en de hoogte, terwijl de auto op heel wat bredere sporen rust (17 en 32 millimeter) en dus potiger lijkt. Met uitzondering van de automatische versies is het hele gamma standaard voorzien van het Ecodynamics-arsenaal, dat een stop-startsysteem, 'groene' banden en een intelligente alternator omvat. Alle handgeschakelde versnellingsbakken tellen zes verhoudingen.

Met de rijhouding zit het meteen snor dankzij de hoogteregeling van de bestuurdersstoel en het stuurwiel, dat ook in de diepte verstelbaar is. De versnellingspook valt goed in de hand. De 1.6 CRDi van onze testauto is, zoals al gezegd, bijzonder goed geïsoleerd. Hij is stil en slechts weinig trillingen dringen door tot in het interieur. De mogelijkheid om de stuurbekrachtiging volgens drie standen te regelen lijkt in de praktijk eerder een gadget, omdat de 'normale' positie in alle omstandigheden voldoet. Het weggedrag is gezond en voorspelbaar en het totale gebrek aan speelsheid is eigenlijk geen manco voor een dergelijke gezinswagen. De stoelen bieden voldoende steun, maar voelen op langere ritten een beetje hard aan.

De nieuwe Cee'd heeft zijn bijnaam van Koreaanse Golf niet gestolen: hij vormt een homogeen geheel en maakt indruk met zijn afwerking en materiaalkeuze. Kia heeft de tarieven voor zijn stijlvolle, aangenaam rijdende en keurig uitgeruste middenklasser wel opgetrokken: de Cee'd blijft dan wel grofweg 2.000 euro minder duur dan de gemiddelde concurrent met gelijkwaardige motor (met uitzondering van de Opel Astra 1.3 CDTI, die scherp geprijsd is in basisversie), maar het gat wordt kleiner. Toch zal deze Kia ongetwijfeld heel wat stof doen opwaaien in het C-segment.

U kunt de Eerste Test van de Kia Cee'd nalezen in AutoGids 849 van 16/5/2012.

In dit artikel : KIA, KIA Ceed

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker