Voor de derde generatie van Kia’s compacte berline schrijven we niet langer ‘Cee’d’, maar wel gewoon ‘Ceed’. Een spellingwijziging die haast meer opvalt dan de bescheiden stilistische evoluties. Niettemin betreft het wel degelijk een volledig nieuw model, andermaal ontwikkeld in het R&D-centrum van Rüsselsheim in Duitsland en geproduceerd in Slowakije. Om maar aan te geven dat het nog altijd gaat om een auto die volledig is afgestemd op het Oude Continent, waar hij Kia’s bestseller was van 2006 tot 2010, waarna hij werd onttroond als gevolg van de SUV-vloedgolf. De Koreanen denken dat hij tegen 2020 weer aan de top van de verkooplijsten kan staan.
Kia gaat voortaan helemaal voor het vijfdeurskoetswerk en laat de ‘coupévariant’ met drie deuren, die maar een matig commercieel succes oogstte, vallen. De nieuwe Proceed – voorheen ‘Pro-Cee’d’ gespeld – wordt een shooting brake (zie onze rubriek Actua). In afwachting wordt het motorgamma van de Ceed aangevuld met een nieuwe 1.4-benzinemotor met drukvoeding. Tenminste, we kennen deze motor intussen al van in zijn neef, de Hyundai i30, maar het is wel zijn debuut bij Kia. Een fijn weerzien dus…
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Verhouding comfort-weggedrag
- Algemeen geluidscomfort
- Verhouding prijs-kwaliteit-uitrusting
- Volume en toegang koffer t.o.v. voorganger
- Schuchtere stilistische evolutie
- Soms verwarde gps
- Soms opdringerige elektronica
- Veel piep- en geluidssignalen
- Storende reflecties
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!