Eerste test / Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi A : Stijlvol en praktisch
Het laad-volume is met 552 tot 1.686 liter meer dan behoorlijk.
De breakvariant van de Optima is niet alleen een knappe verschijning, maar verzorgt ook zijn functionele kwaliteiten. Het laadvolume is met 552 tot 1.686 liter meer dan behoorlijk, en vergeleken met de vierdeurs is de Sportswagon uiteraard een flink stuk handiger. Zo beschikt hij over een grote achterklep, die vanaf het tweede uitrustingsniveau gemotoriseerd en handsfree te bedienen is. Bovendien kan de achterbank met behulp van een hendel in de koffer in drie delen worden neergeklapt, en zit onder de vloer een ruimte waarin je de bagageafdekking kunt opbergen als die niet gebruikt wordt. Kia biedt maar één diesel aan in deze break: een 135 pk sterke 1.7 CRDi, hier gekoppeld aan de optionele gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Dit duo onderscheidt zich door zijn levenslust en zijn proactieve sturing, die zeer alert terugschakelt (soms zelfs té, waardoor hij de motor nodeloos in de toeren jaagt). Dat brio betaal je wel aan de pomp: een gemeten gemiddelde van 7,1 l/100 km is aan de hoge kant gezien de aard van het parcours. Alle versies zijn rijkelijk uitgerust, maar dat is in deze niet altijd een voordeel: vanaf de Sense zit je daardoor opgescheept met xenonkoplampen die zo buitensporig krachtig zijn dat het hinderlijk wordt.
- Alert aandrijfgeheel, prestaties
- Laadvolume en moduleerbaarheid
- Rijkelijke standaarduitrusting
- Ietwat teleurstellend verbruik
- Sturing 7-DCT
- Hinderlijk krachtige xenonkoplampen
In dit artikel : KIA, KIA Optima
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands