Eerste test / Kia Soul EV
Om zijn ambities kracht bij te zetten komt de nieuwe Kia Soul er eveneens als elektrische variant. Die konden we niet enkel bewonderen op het salon van Genève, we konden er ook al mee rijden.
De elektrische versie van de Kia Soul wordt normaal gezien in de herfst van dit jaar beschikbaar. In vergelijking met de normale versie heeft de elektrische uitvoering een gewijzigde neus, speciale stroomlijngunstige wielen, een andere achterbumper, ledachterlichten en een koetswerk in twee kleuren, wat het dak visueel scheidt van de rest van de carrosserie. Het centrale kleurenscherm voor de navigatie- en media-interface wordt overgenomen uit de normale Soul, maar heeft enkele extra functies die gelinkt zijn aan de elektrische aandrijving. De elektromotor zit vooraan onder de motorkap, terwijl het batterijpakket in de vloer onder de passagiers is geïntegreerd. De permanente synchroonmotor van 81,4 kW (111 pk) produceert 285 Nm. Kia stelt een rijbereik voorop van 200 kilometer bij een normale rijstijl.
In de omgeving van Frankfurt konden we het kunnen van de Soul EV uittesten op de snelweg, op secundaire wegen en in een stedelijke omgeving. Uiteraard is hij het beste geschikt voor die laatste biotoop, mede door zijn overzichtelijke koets en compacte buitenafmetingen, maar hij laat zich ook niet wegdrummen op de snelweg. Tot zo'n 70 km/h trekt de auto zeer vlot op (wat typisch is voor een elektrische aandrijving), daarna wordt de acceleratie wat gemoedelijker. Met de 'versnellingspook' kun je ook een zogenaamde Brake-stand selecteren, voor een verhoogd motorremeffect (en verbeterde energierecuperatie), maar die is naar onze smaak niet uitgesproken genoeg: we dienden in stadsverkeer nog te veel het rempedaal te gebruiken. Hopelijk kan dat nog wat aangepast worden voor de introductie.
Dit jaar nog wil Kia zo'n 900 elektrische Souls aan de man brengen; vanaf volgend jaar rekent het op 1.700 exemplaren voor de hele Europese markt. De prijs staat nog niet vast, maar we denken dat die in de buurt van de Nissan Leaf zal liggen - rond de 30.000 euro dus, met een vrij volledige standaarduitrusting. In de plaats krijgt je een functioneel, gebruiksvriendelijk elektrisch voertuig met een originele look. Zo'n auto zou zijn plaats op de markt wel moeten kunnen vinden, lijkt ons...
U kunt de Eerste Test van de Kia Soul EV nalezen in AutoGids 898 van 2/4/2014.
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
KIA Soul EV (2018)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
KIA Soul EV (2018)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen