Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera

Enkele vierkante centimeters koolstofvezel, een handvol kilo's minder, wat pk's meer én een V10 die oneindig kan doorgaan: maak kennis met de Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera.

Prijs
NB

Men zegge het voort: volgens grote baas Stefan Winkelmann behoort de vermogenswedloop bij Lamborghini officieel tot het verleden. Tegenwoordig staat de zoektocht naar gewichtsreductie centraal. Wat er ook van zij, deze afgeslankte Gallardo zou de lichtste Lamborghini zijn in de (recente?) geschiedenis. Zijn leeggewicht bedraagt 1.340 kilogram, of nog 40 kilo minder dan een Balboni, die nochtans geen vierwielaandrijving meezeult. Om een idee te geven: de 'gewone' LP 560-4 zet 1.510 kilo op de weegschaal. Om dat resultaat te bereiken werd voor deze afgeslankte versie uitvoerig een beroep gedaan op koolstofvezel. De eerste indruk is dat koolstofvezel heel goed trillingen en geluid doorgeeft: zodra je de V10 start, schudt en trilt het interieur zoals dat van een echte circuitwagen. Bij een laag toerental blijft de krachtbron discreet, maar als de bestuurder de hogere regionen opzoekt, laat de motor zich nadrukkelijker horen en overheerst hij het interieur met zijn bezwerende geluid dat verandert in gebrul bij het naderen van de rode zone. Uit dynamisch standpunt zou de neerwaartse druk dankzij een nieuwe bumper en diffusor met vijftig procent zijn toegenomen. Het blijft echter moeilijk om je daarover een concreet beeld te vormen. Wat wél zeker is, is dat de stabiliteit bij hoge snelheden in een rechte lijn of in bochten glansrijk de test doorstaat, behalve wanneer de gerobotiseerde e-gearversnellingsbak besluit om te schakelen en zo de wagen steeds een beetje destabiliseert. Duidelijk is ook dat de Superleggera niet van hobbelige wegen houdt, want dan vertoont hij pompneigingen en wijkt hij van zijn koers af.

Met een prijs van 455 euro per kilo is de Gallardo Superleggera niet echt het koopje van de week. Maar Lamborghini zal altijd wel liefhebbers vinden die in vergelijking met de LP 560-4 - nochtans ook geen doetje - 32.000 euro meer willen ophoesten. Los van die louter materiële opmerkingen is de Superleggera een formidabele supersportieveling die je trakteert op een immens rijplezier.

U kunt de eerste test van de Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera nalezen in autogids 796 van 28/04/2010.

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Gallardo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker