Het concept
Om welk merk gaat het om te beginnen juist? Land Rover of Range Rover? De opvolger van de Freelander 2 schenkt geen klare wijn. Historisch gezien is er maar een tweede Range Rover-model gekomen met de komst van de Range Sport, die op het platform van de Land Rover Discovery stond. Nog iets lager in het gamma vinden we tegenwoordig de Evoque - de derde Range - die gebaseerd is op de Freelander 2. Die laatste legt er nu het bijltje bij neer om de fakkel door te geven aan een Discovery Sport, die nog steeds een Land Rover is. De echte Discovery (de '4') zet zijn carrière gelukkig verder, in afwachting van opvolging met hetzelfde DNA (te weten een ladderchassis met apart koetswerk en een overlangs ingeplante motor met een echte 4x4-overbrenging). Om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen heeft Land Rover zijn gamma gereorganiseerd in drie modelfamilies: Range Rover, Discovery en Defender (die in zijn laatste productiejaar zit en daarna zal worden vervangen.
Wat er verandert
De nieuwe Discovery Sport neemt het gewijzigde platform van de Freelander 2 over, waarvan de wielbasis met 81 millimeter werd verlengd. Qua totaallengte doet hij er 234 millimeter bij, wat maakt dat hij in staat is om een versie met zeven zitplaatsen te bieden, net als zijn grote broer, de Discovery. Om de twee noodzitjes in de koffervloer te kunnen wegklappen heeft Land Rover een meerarmige achteras moeten ontwikkelen, die minder plaats vergt. Ook de stoelen werden hertekend, met het oog op een maximale ruimte voor de knieën op de tweede en de derde rij. De bank op de tweede rij kan trouwens worden verschoven. De kwaliteitsindruk van deze nieuwkomer staat haast op het niveau van die in de Range Rover Evoque, al ligt ze nu ook niet zo ver verwijderd van die in de jongste Freelander...
Hoe rijdt hij?
Onze eerste dynamische kennismaking met de Discovery Sport vond plaats in IJsland, op beijzelde en met poedersneeuw bedekte wegen. De vierwielaangedreven testauto's stonden op Pirelli Ice Zero-spijkerbanden. Als gevolg van die wat bijzondere omstandigheden kunnen we u nog geen definitieve beoordeling van het weggedrag geven. Hoogstens kunnen we al zeggen dat de Discovery Sport in vergelijking met de Freelander levendiger rijdt en zijn onderstel vlakker houdt. Net als de Evoque verdraagt hij een dynamischere rijstijl. En rijdt hij zowel aangenaam wanneer het vooruit moet gaan als wanneer je op het gemak onderweg bent, terwijl je in een comfortabel interieur zit (ruimte en stoelen) dat goed geïsoleerd is van parasietgeluiden.
Die voorliefde voor een ontspannen rijstijl en relaxte snelheden wordt ingegeven door de ZF-automaat met negen trappen (die werd ingewijd door... de Evoque), al is dat een controversiële overbrenging, in die zin dat hij tegenstrijdige gevoelens oplevert. Zo stellen we wel op prijs dat je hem bijna niet voelt schakelen, maar zijn aangeboren neiging om zo snel mogelijk naar een overdrive-versnelling te gaan (zesde, zevende of achtste), ergert ons. Net als het feit dat er in de automatische stand niet wordt weergegeven welke versnelling er is ingeschakeld, wat des te irritanter is doordat de eerste en de negende haast nooit worden geselecteerd, tenzij wanneer je ze manueel kiest met behulp van de spatels aan het stuur. Heeft hij dan eigenlijk wel echt negen trappen? Bovendien schakelt hij enkel één of twee versnellingen terug wanneer je het gaspedaal heel lichtjes intrapt. Bij een echte kickdown durft hij vier versnellingen tegelijk terug te schakelen (van achtste naar vierde in één keer). Alles bij elkaar doet deze ZF 9HP4 de vraag rijzen of hij niet te veel trappen telt, of gewoon niet weet wat hij er mee aan moet...
Budget/uitrusting
In vijfzitsuitvoering en vergelijkbaar uitrustingsniveau is de Discovery Sport bijna 4.000 euro duurder dan de Freelander die hij vervangt. Toch kost hij nog altijd 2.000 euro minder dan de Evoque vijfdeurs, die wel meer verfijning belooft, maar minder praktisch en ruim is.
Concurrentie
Als we het houden bij de compacte SUV's van 4,6 4,7 meter lang die zeven zitplaatsen (of 5+2...) kunnen bieden, vindt de Discovery Sport op zijn weg de Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi (2.000 euro duurder maar beter uitgerust), de Kia Sorento 2.0 CRDi (1.000 euro goedkoper), de Mitsubishi Outlander (3.000 euro goedkoper met een diesel van 150 pk) en de Nissan X-Trail, die met zijn 1.6 dCi veel goedkoper is. Qua vijfzitsrivalen zijn er nog de Jeep Cherokee (4.000 euro duurder met de basisdiesel en tweewielaandrijving), de Volvo XC60 (als D4 ongeveer even duur) en de premiumrivalen Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLK, in vergelijking waarmee de nieuwe Land Rover Discovery wel een koopje lijkt.
Ons verdict
De Discovery Sport, die er in voor- en achteraanzicht erg Range-achtig uitziet - vooral dan door de signatuur van de koplampen en de achterlichten - maar met zijn forse C-stijlen nog wel aan de Freelander doet denken, herbergt onder zijn schelpvormige motorkap een eerste voetgangersairbag, die openplooit onder aan de voorruit. Hij is verkrijgbaar met de viercilindermotoren van de Evoque, de TD4 en SD4 (respectievelijk 150 en 190 pk) en de Si4 op benzine (240 pk). Die worden allemaal gecombineerd met vierwielaandrijving. De tweeliter op benzine en diesel eD4 met tweewielaandrijving van de nieuwe Ingenium-familie - die volledig ontwikkeld werd en geproduceerd wordt door JLR - komen er pas eind 2015 aan, nadat ze zijn ingewijd door de nieuwe Jaguar XE. Land Rover neemt dus de gelegenheid niet te baat om de nieuwe kleine Discovery te lanceren met nieuws onder de motorkap. Zo erg is dat echter niet, aangezien hij sowieso al erg bijdetijds is.
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Discovery sport