Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus CT 200h

Met zijn CT 200h, het eerste model van Lexus in het luxesegment van de compacte middenklasse, wil de Japanse constructeur een hybride alternatief bieden voor de sportievere dieselrijder.

Prijs
NB

De Prius-aandrijftechniek zal in eerste instantie weinig harten sneller doen kloppen bij bestuurders die ook nog wat sportief rijplezier verwachten. Lexus heeft echter het verschil groter gemaakt tussen de drie aandrijfmodi Eco, Normal en Sport, te selecteren met een grote ronde knop die Drive Mode Selector wordt genoemd. Het andere grote verschil met de Prius en Auris HSD zit hem in het onderstel.

Voor een eerste kennismaking werden we uitgenodigd in de streek benoorden Parijs. We rijden weg in Eco-modus en vinden onmiddellijk het Prius-gevoel terug, met een gaspedaal dat wat weerbarstig is om diep ingetrapt te worden (tenzij je aandringt). Eventjes de selectieknop aantikken brengt ons in normale modus, met al duidelijk alertere reacties op het gaspedaal. In de Sport-stand houdt de elektronica de verbrandingsmotor (indien hij draait) hoger in de toeren, terwijl het stuur nog iets alerter reageert en het ESP volgens andere parameters (lees: iets later) ingrijpt. Wél moet je blijven wennen aan dat CVT-gevoel van de motor, die eerst in de toeren klimt terwijl de auto pas even daarna gaat versnellen, maar in de Sport-mode wordt dit aardig gecompenseerd door hogere toeren. De CT 200h laat zich daarbij bijzonder vlot en sportief over de Noord-Franse départementales jagen. Een ietwat stugge schokdemping moeten de passagiers daarbij voor lief nemen.

Met een prijskaartje van 28.900 tot 31.600 euro (er is nog een full optionversie voor 40.740 euro) is de CT 200h duur, maar hij is goed uitgerust en gezien de vijftien procent overheidspremie (alvast tot eind 2011) mag je daarvan ook 4.335 tot 4.550 euro (het wettelijke plafond) aftrekken. Lexus belooft ook lage onderhoudskosten en de CT 200h heeft een aftrekbaarheid van negentig procent als bedrijfswagen. Daarom hoopt Lexus er in Europa 20.000 stuks per jaar van te kunnen slijten, wat het totale verkoopvolume van het merk met zestig procent zou opvoeren. De CT 200h lijkt op het eerste gezicht voldoende troeven in huis te hebben om die ambities waar te maken.

In dit artikel : Lexus, Lexus CT

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker