Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus GS 300h

De Lexus GS krijgt een meer bescheiden hybride aandrijfgeheel, waarmee hij bovendien perfect kan wedijveren met rivalen met een traditionele diesel onder de kap. Meer kans op succes dus.

Lexus heeft niet ver hoeven te zoeken om deze GS 300h te ontwikkelen, want het hybride aandrijfgeheel is gewoon dat van de recente IS 300h. Aangezien het de bedoeling was om een rationelere versie te ontwikkelen, doet de GS 300h logischerwijs geen beroep meer op een krachtige V6-motor, zoals de 450h, maar op een viercilinder van 2,5 liter. Hij is iets krachtiger dan in de Toyota Camry (181 in plaats van 158 pk) en wordt gekenmerkt door een evolutie van de dubbele inspuiting D-4S, versterkte bewegende delen en een EGR-klep, die nodig is om de productie van stikstofoxides (als gevolg van de directe injectie) terug te dringen. De elektromotor is van het synchrone type met permanente magneet en ontwikkelt 105 kW en 300 Nm, wat een gecombineerd vermogen oplevert van 223 pk.

Over een groot deel van ons Spaanse testtraject - dat ongetwijfeld nauwgezet werd uitgestippeld door de mensen van Lexus - zijn we erin geslaagd om het gemiddelde onder 7l/100 km te houden, ondanks een behoorlijk snelle, maar vloeiende rijstijl. Als we dat resultaat bevestigd zien over onze gebruikelijke testparcours, is dat niet slecht... Voor de rest boet de GS met 300h-badge niets van zijn kwaliteiten in. De feedback van zijn stuur is nog altijd wat kunstmatig en de remmen grijpen nog altijd wat brutaal aan, maar verder is deze reisberline een toonbeeld van comfort en kwaliteit. Nieuw is trouwens dat hij voortaan ook voorzien kan worden van Wi-Fi, via een 3G-sleutel waarmee je meerdere apparaten kunt koppelen (440 euro).

Na kleine broer IS bewijst ook de Lexus GS 300h dat een rationele hybride wel degelijk een zinvol alternatief kan zijn voor traditionele dieselmodellen. In deze uitvoering kan de GS alleen maar overtuigen, zeker met een prijskaartje dat al begint bij 44.750 euro voor een volledig uitgeruste versie (Business Edition).

U kunt de Eerste Test van de Lexus GS 300h nalezen in AutoGids 891 van 24/12/2013.

In dit artikel : Lexus

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars