Eerste test / Lexus IS 250C
Met de 250C, de open versie van de IS berline, wil Lexus zijn kans wagen in het segment van de luxueuze vierzitscabrio's. Daarvoor moet je goede papieren hebben.
De transformatie van een berline in een coupé-cabriolet ging gepaard met zoveel structurele wijzigingen dat we haast kunnen spreken van een volledig nieuw model. Het koffervolume varieert van een puike 583 liter met het dak gesloten tot 235 liter in cabrioconfi guratie. Het harde wegklapdak bestaat uit drie elementen van aluminium en laat zich met een knop op de middenconsole in nauwelijks 20 seconden openen en sluiten. Dat gebeurt met behulp van 15 motortjes en 37 sensoren. Jammer genoeg kan het dak niet worden geopend terwijl je langzaam rijdt (tenzij minder dan 3 km/h), noch door de afstandsbediening te gebruiken. Op dit moment is het gamma beperkt tot één motorversie: de 2.5-V6 met rechtstreekse benzine-inspuiting, gekoppeld aan een goede zestrapsautomaat. Deze krachtbron is 208 pk sterk, maar niet bijzonder gul qua koppel. Het is daarom weinig verrassend dat de bak vaak moet terugschakelen om enigszins krachtig te kunnen hernemen. We moeten hem wel nageven dat het comfort bij gematigde snelheden geslaagd is dankzij de uitstekende filtering van de ophanging en de goede bescherming tegen luchtwervelingen.
De commerciële doelstellingen zijn weinig ambitieus, maar misschien is dat maar goed ook. Het is immers duidelijk dat deze nieuwe cabrio van Lexus in de eerste plaats werd ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. En hoewel hij bepaalde troeven naar voren kan schuiven (comfort, verhouding prijs-uitrusting, enzovoort), lijkt hij toch onvoldoende gewapend ten opzichte van een harde concurrentie die een stevige reputatie geniet in het premium segment.
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW Z4 Roadster sDrive 35i
Audi A5 Cabriolet 2.7 V6 TDI 163 S-Line
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands