Eerste test / Lexus IS 300h
Met de nieuwe IS komt er een einde aan Lexus' dieselavontuur. Voortaan trekt de constructeur in ons land volledig de groene kaart: alle modellen die bij ons verkocht worden, zijn pure hybrides.
De Lexus IS was het model bij uitstek waarmee de luxedochter van Toyota het prestigedrietal uit Europa (Audi, BMW, Mercedes) op hun eigen territorium zou gaan bekampen. Bij de lancering van de tweede generatie werd het accent gelegd op de komst van een dieselversie. Het grote dieseloffensief in Europa is echter op een flop uitgedraaid en ook op de fleetmarkt had de IS diesel geen potten kunnen breken. Vandaar dat voor deze derde generatie van de IS resoluut werd gekozen voor techniek waarvoor Toyota wél bij de absolute wereldtop hoort: de hybride aandrijving.
De hybride IS glijdt haast geruisloos door het drukke verkeer, maar we rijden in Eco-modus en daarin reageert de hele aandrijfmodule relatief traag op het gaspedaal. Het elektrisch bekrachtigde stuur geeft een goede feeling, de auto ligt stevig op de weg, maar de ophanging is misschien iets te stug op korte wegoneffenheden vergeleken bij de rust en het comfort dat de rest van de auto uitstraalt. Op een bochtiger parcours in het Wiener Wald geeft de auto blijk van een heel evenwichtig weggedrag, met relatief weinig rolneiging en een licht onderstuur dat neigt naar neutraal als je gas terugneemt.
Met net geen 37.000 euro voor de instapversie is de auto competitief geprijsd, terwijl er voor de fleet een zeer aantrekkelijke Business-uitvoering is, met een nettoprijs van 37.500 euro. Voor een F Sport tel je zo'n 46.000 euro neer, voor de superluxueuze Privilege een goede 50.000. Dankzij zijn officiële CO2-uitstoot van 99 g/km betaal je in Vlaanderen als particulier slechts 41,12 euro BIV (in Brussel en Wallonië is dat jammer genoeg nog steeds... 2.478 euro). Lexus heeft ook een heel aantrekkelijk bedrijfswagenpakket uitgewerkt, maar het zal dan wel de dieselminnende vlootbeheerders moeten overtuigen. Vandaar dat de verkoopdoelstellingen bescheiden blijven: driehonderd exemplaren dit jaar, een goede vierhonderd in 2014.
U kunt de Eerste Test van de Lexus IS nalezen in AutoGids 878 van 26/6/2013.
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW 3 Reeks Berline ActiveHybrid 3
Mercedes-Benz C-Klasse Berline C 300 h BlueTEC HYBRID Exclusive
Audi A4 3.0 TDi 200kW tiptro qtr Design Selectio
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands