Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus NX

Lexus is in het recente verleden enkele tegenslagen te boven gekomen en wil nu verder groeien. De NX, een nieuw model in een voor het merk nieuw marktsegment, moet daar mee voor zorgen.

Prijs
NB

Bij Lexus beschouwen ze de NX als een 'game changer', een auto die de bakens voor een stuk wil verzetten in het segment. Om het te zeggen met de woorden van Mineo Hirabayashi, de ingenieur verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de hele structuur: “De nieuwe NX moet zowel op het vlak van design als op dat van functionaliteit, geavanceerde technologieën en rij-efficiëntie de nieuwe standaard worden in het segment.” Redelijk ambitieus dus. In elk geval kun je stellen dat de NX een opvallende vormgeving heeft. De basis waarop de NX in feite rust, is bekend - ze is namelijk dezelfde als die van de recente Toyota RAV4 - maar de Lexus-ingenieurs leggen er wel de nadruk op dat zowat 90 procent van de onderdelen specifiek is en dat het in feite vooral de dragende structuur is die als dusdanig (met dezelfde wielbasis) werd overgenomen.

In lijn met de politiek van Lexus in ons land om enkel hybrideversies aan te bieden, zal hier enkel de NX 300h worden ingevoerd. Voor een eerste kennismaking met de NX nodigde Lexus ons uit naar Seattle. Onze hybride NX kon vlot mee met het Amerikaanse verkeer, maar een echte sprinter is hij niet. Binnenin is zeker voldoende ruimte voorin, de plaats achterin is toereikend, zonder meer. Je zit goed in de NX, zeker in de F Sport met aangepaste stoelen. De afwerking bleek verzorgd, de materiaalkeuze evenzeer. Met de adaptieve demping kon de auto ons qua rijcomfort zeker bekoren. Of hij ook een nieuwe standaard zet op het vlak van rijgedrag, konden we daar in het noordwesten van de VS niet echt goed beoordelen.

Met een prijskaartje dat begint bij 42.000 euro, is de nieuwe Lexus NX prijsmatig minstens de evenknie van de compacte premium-SUV's die hij wil beconcurreren, genre Audi Q5, BMW X3 of Mercedes GLK. Dat wordt dus geen makkelijke klus voor de luxe-Japanner, maar hij rekent daarbij op zijn opvallende uiterlijk, zijn betrouwbare naam en zijn verzorgde uitrusting en afwerking. Door enkel voor de hybrideversie te kiezen haalt Lexus Belgium niet de meest dynamische versie naar ons land, maar misschien past het juist wel om zich ietwat naast deze gevestigde namen te positioneren en niet erbovenop.

U kunt de Eerste Test van de Lexus NX nalezen in AutoGids 907 van 6/8/2014.

In dit artikel : Lexus, Lexus NX

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker