De Emira is laatste Lotus met verbrandingsmotor. Deze sportwagen is niet alleen krachtig en verleidelijk, maar ook praktisch, ontworpen voor dagelijks gebruik. De Lotus Emira is de eerste stap van het Vision80-plan, dat van Lotus een wereldmerk wil maken, met een volledig elektrisch gamma dat wordt uitgebreid met berlines en SUV’s.
LEES OOK Officieel: Lotus Eletre SUV (2023)
Koetswerk en afmetingen
De Lotus Emira springt meteen in het oog met zijn esthetische en tegelijk atletische uiterlijk. “We wilden hem mooi en glamoureus maken. Opwindend, zeg maar”, verklaart Russell Carr, designdirecteur van Lotus. En inderdaad, over het algemeen is het uiterlijk van de Emira op dat vlak niet misleidend, evenmin als zijn verticale koplampen. Maar verrassend is wel dat hij qua stijl meer weg heeft van een supercar dan van een gewone sportwagen. Hij lijkt minder op de Elise dan op de Evija, de elektrische super- of hypercar die in 2019 werd voorgesteld. Met proporties die duidelijk minder agressief zijn, maar harmonieuzer en vrouwelijker.
Net als de Evija heeft de nieuwe Lotus Emira twee boemerangvormige luchtinlaten in de motorkap, een visuele signatuur die even uitgesproken is als de verticale ledkoplampen. De aerodynamica is zo verzorgd dat het lijkt alsof de luchtstroom het koetswerk van de auto in zekere zin gebeeldhouwd heeft. Aan de zijkanten stroomt de lucht op natuurlijke wijze naar achteren, via een uitgeholde zone richting de luchtuitlaten achter de achterwielen. “De achterkant is gericht op downforce, wat ik een formele functie noem”, legt Carr uit. Met andere woorden: schoonheid en efficiëntie gaan hier hand in hand.
De achterlichten, eveneens leds, worden bij het remmen verbonden door een rode lijn. De openingen waar de titanium uitlaten uit komen piepen, vormen een meer dan symbolisch detail en zijn er “om onze laatste auto met verbrandingsmotor te bezingen”, zowel esthetisch als muzikaal. Naar het voorbeeld van de Esprit, die een eeuwigheid lang – van 1976 tot 2004 – werd geproduceerd, heeft Carr de Lotus Emira zo ontworpen dat hij “lang op de markt kan blijven, wat meestal het geval is met aantrekkelijke en charismatische sportwagens”.
>>> lengte: 4413 mm > breedte: 2092 mm > hoogte > 1226 mm
Interieur en kofferruimte
De Lotus-fan zal onmiddellijk de dashboardlijn herkennen, die doorloopt in de armsteunen, zoals in de Esprit. Zo voel je je meteen goed omringd. “We hebben een modern interieur ontworpen met zo weinig mogelijk afleiding voor de bestuurder”, legt een andere ingenieur uit. “Alles is binnen handbereik, beschikbaar op de meest intuïtieve manier die mogelijk is.” Net als in de Esprit staat de versnellingspook of selectiehendel hoog opgesteld, waardoor de afstand tot het stuurwiel wordt verkleind. Wie ooit in een Elise, Evora of Alpine A110 heeft gereden, zal verrast zijn door het aantal en de omvang van de opbergvakken op de middenconsole, in de deuren en onder het dashboard. Ook op dit vlak heeft de Lotus Emira, als beschaafde sportwagen, veel weg van de Esprit.
Achter het driespakige stuurwiel van de Lotus Emira merk je dat Hethel toegegeven heeft aan de huidige trend en afstand doet van de traditionele meters en andere klassieke instrumenten, ten gunste van een liquid crystal display of lcd-scherm van 13,3 duim met thin-film transistor (tft), dat de beste beeldkwaliteit biedt die momenteel beschikbaar is. Het centrale aanraakscherm ernaast is 10,25 duim groot, zodat je in de cockpit niet het gevoel krijgt in een smartphone op vier wielen te zitten. Niettemin beschikt het systeem over alle connectiviteitstechnologieën, met name bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto.
>>> wielbasis: 2575 mm > koffer: 359 liter
Specificaties en prestaties
De centraal achterin geplaatste motor ligt duidelijk zichtbaar onder het plexiglas van de achterklep. Een oude bekende voor de liefhebbers van het merk, want het is de 3.5-V6 van de Evora, maar dan met iets meer vermogen. Oorspronkelijk de 2GR-FE-krachtbron van Toyota, maar hier uitgerust met een Edelbrock 1740-supercharger en gekoppeld aan een Aisin-transmissie, handgeschakeld of automatisch met schakelpaddles, telkens met zes versnellingen.
Het geheel levert nog steeds 400 pk en 420 Nm in de handgeschakelde Lotus Emira, en zelfs 430 Nm met de automaat. In het laatste geval is het sprintje van 0 tot 100 km/u achter de rug in 4,2 seconden, terwijl je daar een tiende van een seconde moet bijtellen voor de versie met handgeschakelde versnellingsbak.
Deze compacte zescilinder-in-V die de lanceringsversie van de LotusEmira aandrijft, krijgt later nog gezelschap van een drukgevoede viercilinder-in-lijn van 2,0 liter in combinatie met een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, geleverd door AMG, de sporttak van Mercedes-Benz.
V6 S/C AT >>> 400 pk en 430 Nm > 0-100 in 4,2 sec > 288 km/u topsnelheid
Rijgedrag - op de weg (Tour)
De Lotus Emira wordt aangeboden in twee versies: de Tour is de meest beschaafde versie qua ophanging, terwijl de Sport zijn naam op alle vlakken wil waarmaken... De testritten worden dan ook in twee delen uitgevoerd: de Tour op de openbare weg en de Sport op het circuit. We tillen het rode beschermingsklepje van de startknop op – zoals bij Lamborghini – en we zijn vertrokken. Vooraan op de console houdt de keuzeschakelaar voor de rijmodi het vrij simpel: Tour, Sport of Track. Elke stand heeft een min of meer uitgesproken invloed op de aandrijflijn, de uitlaten en de stabiliteit. Je beschikt dus voor elke gelegenheid over de gepaste instellingen.
De handgeschakelde zesversnellingsbak van Aisin laat zich aangenaam bedienen dankzij de verhoogde positie van het schakelpookje en vertoont een bijzonder plezierige en nauwkeurige werking. De pook voelt stevig aan, maar niet overdreven. De zestrapsautomaat is verleidelijk op papier, maar blijkt in de praktijk amechtig, futloos en niet bijster responsief. Je moet al meer dan 3.500 o/m maken om een goede reactie te krijgen.
De Lotus Emira is sportauto voor dagelijks gebruik, in alle omstandigheden. Soms laat de stuurinrichting zich wel wat meeslepen door spoorvorming, maar dat is makkelijk op te vangen. Deze Emira is op geen enkel moment onvoorspelbaar, maar wel zo speels op aanvraag. In de praktijk blijkt de Sport-stand perfect op de weg. Hij biedt het meeste plezier. Zelfs bij hard accelereren lijkt de auto achteraan nooit opzij te willen trekken, wat in deze omstandigheden getuigt van een sterk karakter. De eenvoud en lichtheid van het geheel doen wonderen, evenals de afwezigheid van een gestuurde schokdemping.
Rijgedrag - op circuit (Sport)
Na de test op de openbare weg keren we terug naar Hethel voor een korte testrit met de Emira op het privécircuit van Lotus. Terwijl de Tour-versie ideaal bleek voor gewone wegen, is de Sport-versie meer geschikt voor het snelle en technische circuit. De eerste paar ronden voordat we solo gaan, worden we vergezeld en bijgestaan door John Farn-Ramsay, de ingenieur “die verantwoordelijk is voor alles wat je aanraakt en voelt op het circuit.” Het belangrijkste verschil tussen de Tour- en Sport-versie? “Een vering die 10 procent stugger is, wat de natuurlijke grip verbetert.” In combinatie met speciaal ontworpen Michelin Pilot Sport Cup2-banden in plaats van de Goodyear Eagle F1 Supersport-rubbers van de Tour.
In vergelijking met de Evora is de stabiliteit de facto beter omdat de Lotus Emira iets breder is. Op het circuit begrijpen we nog beter dan op de weg hoe hard is gewerkt aan dit onderstel, dat een onberispelijke wegligging tentoonspreidt en zich geen enkele zijstap veroorlooft. De plaatsing, efficiëntie en precisie van de bedieningsorganen voor besturing, versnellingsbak en remmen voelden praktisch aan op de weg, maar doen wonderen op het circuit. Alsof het onderstel zich vastklampt aan het asfalt, zo stevig ligt de Emira op de baan.
Vervolgens duikt de Lotus zonder verpinken in een reeks scherpe bochten die steeds scherper worden en eindigen in een chicane. In al deze bochten met een wisselende straal is de besturing precies en stevig, met een contactgevoel dat alleen mogelijk is dankzij de hydraulische bekrachtiging. De snelheden zijn navenant: verbluffend. Kortom, bij een meer dan pittige rijstijl op een droomcircuit laat de Lotus Emira dezelfde kwaliteiten zien als op open, smalle en hobbelige wegen: prestaties en harmonie, bronnen van onuitsprekelijk plezier in alle omstandigheden.
Belgische prijs Lotus Emira
De Lotus Emira debuteert als First Edition, aangedreven door de gekende V6 met supercharger. En die kost 99.930 euro.
Lotus Emira – verdict AutoGids
Intussen is de Emira letterlijk de ultieme Lotus met verbrandingsmotor, een Lotus van bij Lotus, en hij heeft een belangrijke missie: “We hebben heel wat verwachtingen van deze auto, waaronder de ontwikkeling van het netwerk om het voor te bereiden op lifestylevoertuigen”, zegt Alastair Florance. De Lotus Emira moet grote verkoopvolumes halen – vandaar dat zijn ontwerp meer gericht is op dagelijks gebruik – en met zijn pakkende design moet hij ook lang meegaan in de tijd.
In het nichesegment van de sportwagens zal hij dus Porsche en zijn 718 Cayman het vuur aan de schenen leggen. Evenals Alpine met zijn A110, die minder krachtig en minder praktisch is, maar wel even speels: “We hebben heel wat gemeen met Alpine”, geeft Alastair Florance toe. “De zoektocht naar lichtheid, een cliënteel dat houdt van rijden, een roemrijk verleden in de autosport.”
Iets ruimer beschouwd is de Emira een alternatief voor de M-modellen van BMW en de AMG-bolides van Mercedes. “We breiden ons gamma uit met voertuigen voor werk en gezin”, vat Windle samen. “Vandaag hebben we een duidelijke visie: we willen onze voetafdruk wereldwijd maken. Lotus is begonnen aan een nieuw tijdperk”, concludeert de directeur van het merk. Een tijdperk waarvan de Emira de eerste mijlpaal is.
Verwante testen
In dit artikel : Lotus, Lotus Emira
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!