Net als de Ghibli Cup of de GranSport MC Victory die hem voorafgingen, neemt ook de coupé GranTurismo MC Stradale veel over van zijn competitieversies. De GranTurismo MC Stradale is uitgerust met de gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling, waarvan de elektronische sturing echter op maat werd aangepast. De interface heeft nu niet langer twee, maar drie rijstanden: Auto, Sport en Race. Die laatste omvat een geautomatiseerde terugschakelfunctie. In de praktijk moet de bestuurder tijdens een forse rembeurt gewoon de terugschakelspatel blijven induwen om het systeem telkens op het beste moment een lagere versnelling te doen kiezen.
Het rauwe stemgeluid van de V8 manifesteert zich zodra je de contactsleutel omdraait. Onder weg blijft de GranTurismo MC Stradale opmerkelijk comfortabel voor een model van dit allooi: de ophanging is niet schokkerig en de stoelen zijn voldoende gevuld voor een ritje op de snelweg. Een extra pluspunt is dat de kuipstoelen, hoewel ze ontworpen zijn naar het model van die van de competitieversie, toch een verstelbare rugleuning hebben, waardoor je een ideale rijhouding kunt vinden. Na het verlaten van de snelweg is het tijd om de Race-stand uit te proberen.
Met de Race-modus ingeschakeld verandert de MC Stradale in een echt beest. Zijn V8 gromt en brult ongebreideld, terwijl het optrekken razendsnel gebeurt. De bolide wordt van de ene bocht naar de andere gekatapulteerd. Het opschakelen gaat echter telkens gepaard met een flinke schop onder de kont, een eigenschap die doet denken aan de Corsa-modus in een Lamborghini Gallardo, maar die vooral enige instabiliteit veroorzaakt in bochten. Dat komt door een schokdemping die duidelijk onvoldoende stug is, wat trouwens bevestigd wordt op een hobbelig stuk weg dat we met een stevige vaart namen en waar we enkele ongecontroleerde heupbewegingen en zelfs een zweverig gevoel gewaarwerden.
De GranTurismo MC Stradale, een volledig op plezier gerichte auto, maakt al zijn beloftes waar. Hoewel de gerobotiseerde versnellingsbak in Race-modus soms wat brutaal voor de dag komt, garandeert deze supersnelle coupé je van een efficiëntie en een evenwicht waarop heel wat sportievelingen geen aanspraak kunnen maken. Een coupé vol karakter die, onder ons gezegd en gezwegen, heel wat meer aankan dan de 450 pk van de 4,7 liter grote V8...
U kunt de Eerste Test van de Maserati GranTurismo MC Stradale nalezen in AutoGids 820 van 30/3/2011.
In dit artikel : Maserati, Maserati GranTurismo