Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 2

In januari stelt Mazda als Europese première de volledig nieuwe generatie voor van zijn kleinste model, de 2, maar wij konden er nu al mee kennismaken.

Prijs
NB

Het concept

Terwijl de vorige generatiewissel van de Mazda 2 een hele ommekeer betekende - het model ging van een kleine eenvolumer naar een conventionelere veelzijdige stadsauto, een stap die recenter en in een segment hoger ook werd gezet door de Mercedes A-Klasse - blijft het nieuwe model conceptueel trouw aan zijn voorganger. Dat betekent echter niet dat er niets nieuws te melden is, integendeel. Om te beginnen ziet de nieuwe 2 er een pak verleidelijker uit, toch zeker als je kijkt naar de wat braaf ogende huidige generatie. Met dank aan Mazda's Kodo-design zoals dat reeds werd toegepast op de CX-5, de 6 en de 3. Verder werd de Japanner, die op zijn thuismarkt trouwens al een tijdje te koop is als Demio, ruimer, doordat hij niet alleen 14 centimeter groeide in de lengte, maar ook werd bedacht met een 8 centimeter langere wielbasis, terwijl de breedte op schouderhoogte voorin met 1,2 centimeter en de beenruimte achterin met 1,9 centimeter toenamen.

Wat verandert er?

In vergelijking met de vorige generatie is het aanbod motoren volledig nieuw. Aan benzinezijde werden de 1.3 met 75 pk en de 1.5 met 84 of 102 pk vervangen door één enkele rechtstreeks ingespoten, maar nog steeds atmosferische krachtbron. Het gaat dan om de 1.5 SkyActiv-G die we al kennen uit de Mazda 3 en die uiteraard bestaat in verschillende vermogensversies, in casu 75, 90 of 115 pk (waarvan die laatste door de Belgische invoerder echter niet wordt aangeboden). Voor dieselaars zien we een ongeveer even grote 1.5 SkyActiv-D verschijnen, die goed is voor 105 pk.
De bij ons beschikbare benzineversies worden standaard gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met slechts vijf verhoudingen, terwijl de diesel recht heeft op zes verzetten. Enkel de 1.5 SkyActiv-G 90 is als optie verkrijgbaar met een zestrapsautomaat, die echter een flinke domper zet op de prestaties (maar wel comfortabel schakelt). Alle motoren zijn uiteraard Euro 6-conform. De CO2-normuitstoot van de dieselversie SkyActiv-D bedraagt 89 g/km, die van de bij ons leverbare benzineversies gaat van 105 g/km voor de manuele SkyActiv-G 90 tot 112 g/km voor diezelfde motor met automaat, over 110 g/km voor de SkyActiv-G 75.

Hoe rijdt hij?

Met de nieuwe 2 wilden de Mazda-ingenieurs een veelzijdige stadsauto maken die rijdt als een model uit een hoger segment en die ook niet vermoeiend of saai mag zijn tijdens langere ritten. Dat is misschien wel de reden waarom het testparcours in de buurt van Barcelona naast licht stadsverkeer voornamelijk bestond uit snelwegen... In ieder geval geeft de 2 een positieve eerste indruk. Op zijn grondig aangepaste ophanging is hij misschien wat minder speels of lichtvoetig dan zijn voorganger, maar maakt dat meer dan goed met een uitstekende stabiliteit, terwijl we hem qua weggedrag ondanks de relatief smalle banden (185/60 R16 op de testauto's) niet echt op fouten konden betrappen. De bijzonder comfortabele stoelen, de meer dan behoorlijke geluiddemping en de goede ijking van het stuur lijken er effectief voor te zorgen dat ook lange ritten geen straf zullen zijn, noch in de 1.5 SkyActiv-G 90 met automaat, noch in de 1.5 SkyActiv-D waar we mee reden. Die laatste verleidt trouwens met zijn bijzonder aangename koppelcurve, al is het wel jammer dat hij door het stop-startsysteem zodanig brutaal wordt stilgelegd dat het storend wordt.

Budget/uitrusting

Qua uitrusting steekt de Mazda 2 een flink tandje bij, onder andere met het infotainmentsysteem MZD Connect uit de 3, dat zowel bediend kan worden via het aanraakscherm als met een centrale knop op de middenconsole, aangevuld met sneltoetsen. Het systeem biedt naast navigatie ook internettoegang en verschillende apps. Maar ook de beschikbare veiligheidsuitrusting is erg volledig, met een spoorassistent, een dodehoekcontrole die ook waarschuwt voor dwarsverkeer wanneer je achteruit uit een parkeerplaats rijdt, een noodremfunctie voor in de stad, automatische grootlichten en zelfs full led-koplampen, een primeur voor Mazda en een zeldzaamheid onder de stadsauto's. Welke uitrusting standaard dan wel optioneel zal zijn op onze markt, is echter nog niet bekend (net zomin als de prijzen, behalve dan de vanafprijs van 12.990 euro).

Concurrentie

In het drukke B-segment hoeven we niet ver te zoeken voor rivalen. We denken daarbij aan de Ford Fiesta, de Peugeot 208 of de pas vernieuwde Opel Corsa, om maar enkele van de meest voor de hand liggende modellen te noemen. Met zijn verleidelijke Kodo-kleedje kunnen we ons echter voorstellen dat hij ook klanten aan het twijfelen moet krijgen van meer hippe vogels als de Audi A1 Sportback of de Mini (vijfdeurs).

Ons verdict

De Mazda 2 gaat van muurbloempje naar een veelzijdige stadsauto vol zelfvertrouwen. Dat heeft hij niet in het minst te danken aan zijn looks, die geïnspireerd is op die van de andere recente modellen van het merk, maar ook aan de manier waarop hij rijdt en de (veiligheids)uitrusting die hij biedt. Benieuwd of hij daarmee meer weerwerk zal kunnen bieden aan zijn voornamelijk Europese rivalen. Na zijn Europese première op het salon van Brussel, in januari dus, staat hij vanaf maart 2015 bij de dealers met een instapprijs van 12.990 euro voor de 1.5 SkyActiv-G 75.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars