De nieuwe 3 krijgt een tweeliterbenzinemotor met directe injectie, die is uitgerust met een gepatenteerd stop-startsysteem dat de energie van de verbrandingscyclus gebruikt om de motor weer op te starten. Wanneer de motor stopt met draaien, wordt een van de zuigers geblokkeerd in zijn compressieslag om het ideale luchtvolume te bereiken dat nodig is voor een snelle herstart. Wanneer de motor dan weer moet worden aangeslingerd geeft de startmotor de krukas enkel een erg klein duwtje, terwijl op exact hetzelfde moment de brandstof rechtstreeks in de cilinder wordt ingespoten en wordt ontstoken door de bougie, waardoor de zuiger naar beneden wordt geduwd en de motor weer aan het draaien gaat. We maakten kennis met het systeem in de buitenwijken van Berlijn. De motor valt uit en start opnieuw zonder de minste trilling of geluid, maar het geheel leek ons niet sneller te verlopen dan met de stop-startsystemen die we al kennen. Je moet het koppelingspedaal namelijk meer dan 80 procent intrappen voor de motor opnieuw wordt gestart, terwijl de meer klassieke systemen al reageren vanaf het moment dat het pedaal wordt aangeraakt.
De Mazda 3 2.0 i-Stop is een dynamische middenklasser die de verstandige refl ex heeft om zijn motor stil te leggen wanneer hij tot stilstand komt, wat het verbruik terugdringt - al kwamen we volgens de boordcomputer toch nog uit op 9,0 l/100 km op een rustig gereden parcours.
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3