De nieuwe Euro 5-norm (vanaf 1 januari 2011 verplicht voor alle auto's die in de Europese Unie worden ingeschreven) dwingt constructeurs ertoe om hun motorpalet te herzien. Dat geldt ook voor Mazda, dat 'zijn' 1.6 CDVi aanpast aan de smaak van de dag. Zo moeilijk is dat nu ook niet geweest, want omdat deze motor al is herwerkt als HDi bij PSA (Peugeot-Citroën) en als TDCi bij Ford moest Mazda gewoon het voorbeeld volgen...
Hij boekte vrij veel winst qua vermogen en koppel (6 pk en 30 Nm winst), zodat hij voortaan 115 pk levert bij 3.600 o/m (400 o/m vroeger) en 270 Nm vanaf 1.750 o/m. De overboostfunctie van voordien, die het koppel kortstondig kon opdrijven bij zware belasting, is verdwenen. Achter het stuur komt de opvallendste vooruitgang in het rijplezier echter vooral van de versnellingsbak, die nu zes verhoudingen telt, zodat de motor gemakkelijker binnen zijn nuttige toerenbereik kan worden gehouden en minder snel hoeft te draaien op de snelweg, wat meteen de geluidsproductie ten goede komt. De CDVi is verder nog steeds een gezonde en soepele motor bij een dynamische rijstijl, zelfs al lijkt hij bij de overstap naar de Euro 5-norm dat kleine extraatje in punch te hebben verloren dat hem bij het optrekken van zijn rivalen wist te onderscheiden.
De 1.6 voldoet niet alleen aan de Euro 5-normen, hij won er ook enkele pk's en newtonmeters bij, maar hij is ook homogener geworden dankzij de komst van een zesversnellingsbak. Spijtig dat zijn verbruik nog net niet genoeg gezakt is om recht te hebben op een overheidspremie...
U kunt de Eerste Test van de Mazda 3 1.6 CDVi nalezen in AutoGids 812 van 8/12/2010.
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3