Eerste test / Mazda 5
De nieuwe Mazda 5 blijft niet alleen rekenen op zijn wegkwaliteiten, maar ook op zijn intelligente moduleerbaarheid, waarvan de schuifdeuren en het Karakuri-systeem de twee voorbeelden zijn.
De Mazda 5 is dan wel niet de meest verkochte compacte eenvolumer, hij is wel een van de gewiekste. Dat heeft hij vooral te danken aan oplossingen die even intelligent als origineel zijn. Daarvan is het verbazingwekkende moduleringssysteem 'Karakuri' wellicht het mooiste voorbeeld. Het systeem was trouwens zo geslaagd dat het volledig werd overgenomen voor de nieuwe 5, die er eind dit jaar aankomt. Het 'Karakuri'-systeem (Japans voor 'verrassingseffect'), de ruggengraat van deze compacte eenvolumer, biedt nog steeds zes zitplaatsen op drie rijen - dus twee per zitrij - plus een zevende (nood)zitje dat in een handomdraai tevoorschijn kan worden getoverd. Uiteraard biedt deze zevende zitplaats enkel genoeg ruimte voor een korte rit, maar in vergelijking met het vorige systeem is ze nu comfortabeler. De interieurruimte gaat er dus niet op vooruit, maar Mazda heeft gelukkig de moeite genomen om de praktische zijdelingse schuifdeuren te behouden.
Terwijl hij voorheen al inspirerend reed, heeft de Mazda 5 nog aan levendigheid, maar ook aan stabiliteit gewonnen. De perfect afgestelde stuurbekrachtiging (de weerstand wordt dus niet langer onvoldoende opgebouwd) is zeer aangenaam en maakt het tegelijk mogelijk de auto zeer zuiver te 'zetten'. Bovendien lijken rolneigingen beter te worden tegengegaan en won de voortrein aan sereniteit, wat de algemene effi ciëntie ten goede komt.
Door de moduleerbaarheid en dynamische kwaliteiten van het vorige model nog te verbeteren legt Mazda met de nieuwe 5 de lat een trapje hoger. Meer konden we niet wensen. Het is alleen nog wachten op de prijzen, maar dat is pas voor op het eind van het jaar. De nieuwe 5 staat in januari in de showrooms.
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda5
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands