Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda BT-50

Amper twee jaar na zijn lancering ondergaat Mazda?s pick-up, de BT-50, al een lichte opfrisbeurt. Misschien kan die dit noeste werkpaard een beetje uit de anonimiteit halen?

In de normale modus is een pick-up, dus ook de BT-50, een gewone achterwielaandrijver, die bovendien rust op een op zijn zachtst gezegd rustieke ophanging, aangezien die een zware belasting moet aankunnen. Met andere woorden, in onbeladen toestand is noch het rijcomfort noch de veiligheid echt denderend, met talloze schokken in de achtertrein. "Maar het gaat hier toch om een vierwielaandrijver", zult u opwerpen. In theorie is dat ook zo, maar in de praktijk kunnen de voorwielen door het ontbreken van een middendifferentieel alleen ingeschakeld worden op een losse ondergrond: zand, modder, ijs, sneeuw, enzovoort. Met andere woorden, op asfalt is de BT-50, ook bij regenweer, net als de meeste van zijn soortgenoten altijd een achterwielaandrijver... die delicaat is om te besturen.

In het terrein geniet de BT-50 een grote bodemvrijheid (207 millimeter), gunstige oprij-, overschrijdings- en afrijhoeken, een reductiebak (2,02:1) en een doorwaaddiepte van 75 centimeter. Terwijl het voorste differentieel constant openstaat, is het achterste er een met beperkte slip, om een minimum aan trekkracht te garanderen. De 2,5 liter grote turbodiesel met common rail en intercooler is goed voor 143 pk en 330 Nm, die worden doorgegeven via een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Ondanks de inspanningen van de ontwerpers om het interieur van een traditionele berline na te bootsen (middenconsole met alulook, goede fabricage- en afwerkingskwaliteit, aux-aansluiting voor mp3-spelers, airco, enzovoort), zal de BT-50 zich het best in zijn sas voelen weg van de gebaande paden, waar hij laat zien dat hij beschikt over de typische kwaliteiten van een echt werkpaard.

In dit artikel : Mazda

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars