Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes A-Klasse 2016: Herbekeken en verbeterd

Geschreven door Cedric Derese op

De Mercedes A-Klasse is halverwege zijn carrière en heeft daarom recht op een opfrisbeurt. Die brengt eindelijk wat meer ophangingscomfort, maar wel enkel als optie.

Prijs
NB

Het concept

2012 was een beslissend jaar voor Mercedes. Door zijn A-Klasse om te vormen van een kleine, brave eenvolumer tot een berline met stijl en dynamiek heeft het merk met de ster zijn publiek gevoelig verjongd en zo extra volume veroverd. Volgens interne cijfers zouden de A-Klasse en zijn nevenmodellen – B-Klasse, GLA, CLA Coupé en CLA Shooting Brake – liefst 66 procent nieuwe klanten hebben binnengehaald, waarvan de meerderheid toegeeft voor het design ervan te zijn gevallen. Nu vandaag het moment is gekomen om hem een facelift te geven, begrijpen we dat de designers niet alles overhoop hebben willen gooien...

  • Verzorgde stijl
  • Plezierig rijgedrag
  • Erg overtuigende adaptieve schokdemping...
  • ...die helaas een dure optie is
  • Geluiddemping diesels
  • Erg matig zicht rondom

 

Wat er verandert

Concreet krijgt de bijgewerkte A-Klasse nieuwe voor- en achterbumpers, naast een nieuw radiatorrooster met ‘diamantstructuur’, die voordien het voorrecht was van de sportieve versies. Ook led-koplampen en nieuwe velgen (allebei opties) maken hun opwachting, terwijl in het interieur nieuwe kleuren beschikbaar zijn om het dashboard in de stoelen mee te bekleden. De voorstoelen zijn voortaan standaard in de hoogte verstelbaar, wat prettig is voor de ondersteuning van je dijen. En nu we het toch over het comfort hebben: Mercedes heeft ook zijn ophanging herwerkt. Voortaan kan hij worden besteld met een adaptieve schokdemping, die dat helaas wel 1.258 euro moet kosten.

Hoe rijdt hij?

Nu we het hebben getest, kunnen we dit systeem echter alleen maar aanbevelen, want het verbetert de filtering en het comfort op slechte wegen danig. Bij een meer dynamische rijstijl garandeert het bovendien dat het chassis zich degelijk gedraagt, terwijl het zich bovendien aanpast aan de rijmodi van het nieuwe Dynamic Select – Comfort, Sport, Eco of Individualt –, net zoals het stuur, het gaspedaal en de automaat trouwens, als die laatste is besteld. Verder behoudt de A-klasse zijn uitstekende evenwicht en de precieze vooras met veel trekkracht.

Budget & uitrusting

In de neus is nog steeds keuze uit vier dieselmotoren – 160d met 90 pk, 180d met 109 pk, 200d met 136 pk en 220d met 177 pk (die laatste won dus 7 pk) – en vijf benzines – 160 met 102 pk, 180 met 122 pk, 200 met 156 pk, 220 met 184 pk en 250 met 211 pk – naast de machtige A45 AMG die we op de volgende bladzijde aan de tand voelen. Op bepaalde versies kan je nog steeds de vierwielaandrijving 4Matic bestellen, net zoals de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling 7G-DCT ter vervanging van de standaard manuele zesversnellingsbakken. En dan een feit dat zeldzaam genoeg is om het vermelden waard te zijn: de prijzen zijn niet gestegen na de restyling. De “basisversie” van een A 160 kost nog altijd 23.595 euro en de A 160d 24.321 euro. Die prijzen kunnen echter heel snel oplopen door de nog steeds erg lange optielijst.

Concurrenten

De Audi A3 en de BMW 3 Reeks zijn uiteraard de grootste concurrenten. Maar de A-klasse blijft ondanks de duidelijk hogere prijzen toch een geduchte concurrent binnen het segment van de middenklassers.

Ons verdict

Mercedes is vol zelfvertrouwen maar stond wel open voor de feedback van zijn klanten en frist zijn A-Klasse daarom gericht op. Voor de uiterlijke verschillen is een geoefend oog nodig, maar het nieuwe compromis comfort-rijgedrag is enorm verbeterd. Op voorwaarde dat je de adaptieve schokdemping bestelt, die toch een optie is van 1.258 euro.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker