Als onderstel krijgt de nieuwe A-Klasse het chassis dat door de B-Klasse boven de doopvont werd gehouden en dat nog onder verschillende andere modellen te vinden zal zijn. Van de ophanging zijn drie afstellingen beschikbaar; normaal, Sport (optie) en Sport engineered by AMG voor de A 250 Sport. Vanzelfsprekend is de auto voorzien van ESP, ABS en de bekende remhulpsystemen, maar standaard zijn ook de slaperigheidscontrole Attention Assist en het Collision Prevention Assist. Dat laatste waarschuwt visueel en auditief voor mogelijke botsingen, maar de bestuurder moet nog altijd zelf remmen, al kan hij wel 'geholpen' worden als hij dat niet stevig genoeg doet.
Alleen al instappen in een nieuwe A brengt je in een heel andere wereld. De interieuraankleding is verzorgd en kwaliteitsvol en een streling voor het oog. Je zit veel lager dan vroeger (bijna 20 centimeter), met een rijhouding die smeekt om de sleutel om te draaien en de weg op te gaan. We reden eerst met de 220 CDI met sportophanging. Het verschil in weggedrag en rijplezier met de vorige versie is spectaculair. Wij verkiezen echter de standaardophanging, die we in de 200 CDI aan de tand konden voelen, een versie die zeker niet ondergemotoriseerd is.
Met de nieuwe A heeft Mercedes het roer helemaal omgegooid. Succesmodellen als de Audi A3 en BMW 1-Reeks van de rechtstreekse premiumconcurrenten liggen nu volop in het vizier. Technisch en qua rijgevoel is de auto klaar voor deze confrontatie en als we op de reacties van de omstanders mogen afgaan, is dat ook visueel het geval. Onze eerste indruk is dan ook dat we van deze auto nog gaan horen.
U kunt de Eerste Test van de Mercedes A-Klasse nalezen in AutoGids 853 van 11/7/2012.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz A-Klasse