Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / AMG GT Roadster: Mercedes scalpeert de AMG GT

Geschreven door Julien Matagne op

Mercedes haalt eindelijk het dak van de AMG GT om er een knappe roadster van te maken. Hij bestaat in twee versies: GT en GT C, waarbij die laatste rechtstreeks van de radicale AMG GT R is afgeleid.

Het concept

Mercedes heeft dik twee jaar gewacht om het dak van zijn AMG GT te halen en er een roadster met een knap kleedje van te maken. Zijn stoffen kap in drie lagen opent of sluit in slechts 11 seconden, en dat bij snelheden tot 50 km/h. Mercedes biedt drie stofkleuren aan (zwart, rood en beige) om te combineren met de 11 koetswerkkleuren en de 10 interieurkleuren. De Roadster heeft bovendien het nieuwe Panamericana-radiatorrooster waarvoor hij inspiratie haalt bij zijn voorouder, de Mercedes 300 SL Panamericana. Die grille zullen we binnenkort trouwens op alle AMG’s terugvinden.

  • Klank van de V8
  • Combinatie V8-DCT7
  • Geluiddemping van de kap
  • Te vermoeiend chassis/ophanging
  • Zicht rondom
  • Kraakgeluiden in het dashboard

Wat er verandert

Mercedes gebruikt de lancering van de Roadster om de vermogens van de biturbo-V8 op te krikken, een update die ook in de Coupé wordt doorgevoerd. De ‘basisversie’ pompt er voortaan 476 pk en 630 Nm uit, tegenover 462 pk en 600 Nm bij de lancering van de Coupé. De AMG GT C schopt het tot 557 pk en 680 Nm en neemt een paar technische details over van de AMG GT R: de gestuurde achterwielen en de verbrede achtervleugels (+ 5,7 centimeter), waardoor hij velgen van een maatje groter kan krijgen – in dit geval 20 duim. Hij heeft ook standaard het gestuurde sperdifferentieel – op de GT is dat mechanisch – en staat op adaptieve schokdempers Ride Control AMG, die op de minder sterke versie als optie verkrijgbaar zijn. In vergelijking met de Coupé is de AMG GT Roadster 55 kilo zwaarder als gevolg van de verstevigingen aan het chassis om te compenseren voor het verwijderde dak.

Hoe rijdt hij?

De AMG-V8 is een waar plezier bij het gebruik en verbluft in om het even welke vermogensversie: 4,0 seconden rond voor de sprint van 0 naar 100 km/h en 302 km/h als topsnelheid voor de GT, of respectievelijk 3,7 seconden en 316 km/h voor de GT C. Maar los van de pure prestaties komen de grootste kicks van de uitlaat met gestuurde kleppen, die standaard is op de GT C.

De gestuurde achterwielen vergemakkelijken het rijden bij lage snelheden onder de 100 km/h door de wielen in tegengestelde richting te draaien. Bij hogere snelheden doen ze het omgekeerde om de stabiliteit te vergroten. Dat is vooral praktisch bij manoeuvreren gezien de afmetingen van de auto en het gebrek aan zicht rondom. Desondanks blijft het rijgevoel natuurlijk.

De AMG GT Roadster voelt even licht en stijf aan als een racewagen, in die mate dat je de korrel van het asfalt kan lezen in de microvibraties die je hoort kraken in het enorme dashboard. Circuitliefhebbers zullen er blij mee zijn, maar hij is veel te stug voor een roadster die is bedoeld om te paraderen op boulevards of om te cruisen met de haren in de wind op de Route 66. Temeer omdat de optionele AMG Performance-stoelen veel te hard zijn.

Budget & uitrusting

De AMG GT Roadster kost 133.705 euro, wat ongeveer 12.000 euro meer is dan de Coupé. De Roadster GT C kost 165.650 euro, wat iets minder is dan zijn gesloten evenknie (169.520 euro), maar die laatste wordt bij zijn lancering op de markt gebracht in een speciale verjaardagsreeks Edition 50 met een erg uitgebreide uitrusting.

Concurrenten

Met de AMG GT Roadster kan Mercedes eindelijk gaan wedijveren met de Porsche 911 Cabriolet. De AMG komt qua veelzijdigheid namelijk in de buurt, presteert even goed en is veel aantrekkelijker geprijsd.

Ons verdict

De AMG GT Roadster opent en sluit zijn dak sneller dan zijn schaduw: 11 seconden volstaan om bij open lucht te profiteren van de stem van zijn V8 met heel de beestachtige aard die in hem schuilgaat. Een opwindend gevoel van vrijheid dat pas echt compleet zou zijn als de ophanging (en de AMG Performance-stoelen) wat vergevingsgezinder waren.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker