Eerste test / Mercedes-AMG S 63 : Relativiteit
Natuurlijk heeft ook de AMG-versie van de Mercedes S-Klasse recht op zijn update. Daarvoor heeft Mercedes wel een downsizing van de achtcilindermotor doorgevoerd. Nu ja, alles is relatief natuurlijk…
Zoals voordien gebeurde met de legendarische atmosferische 6.2-V8, verdwijnt ook de biturbo-V8 van 5,5 liter in het sportieve gamma van het toneel. Hij wordt vervangen door de 4.0-V8 die we al kennen uit de AMG’s GT, C 63 en E 63. In de nieuwe S 63 is hij te vinden in zijn krachtigste variant, voorheen uitsluitend voorbehouden aan de E 63 S. Klaar voor de cijfers? 612 pk, 900 Nm, 0-100 km/h in 3,5 seconden en een begrensde topsnelheid van… 300 km/h in plaats van 250 (als optie). Maken we even de vergelijking met de vorige S 63? Met ‘slechts’ 585 pk en 4,4 seconden om 100 km/h te halen. In deze vorm is
de S-klasse niet langer een Autobahnstürmer, maar eerder een intergalactische cruiser uit Star Wars.
- Bliksemsnelle acceleraties
- Geluid dat je rillingen bezorgt
- Uitmuntende AMG-versnellingsbak
- Weinig sportief gewicht
- Verbruik bij actieve rijstijl
- Erg hoog prijskaartje
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz S-Klasse
Tests
Onze tests
De concurrenten
Porsche Panamera 4.8 Turbo Executive
BMW 7 Reeks Berline 760Li (400kW)
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands