Eerste test / Mercedes C Coupé 63 AMG
De C-Klasse Coupé is de laatste Mercedes die de indrukwekkende, 6,2 liter grote V8 van AMG krijgt. Het intimiderende gebrul dat hij produceert, spreekt echter nog altijd sterk tot de verbeelding.
De C 63 AMG Coupé is waarschijnlijk een toekomstig collector's item. Dit is namelijk de laatste nieuwe Mercedes die uitgerust is met de waanzinnige en melodieuze atmosferische 6.2-V8 van AMG. De Duitse constructeur koppelt deze motor voortaan aan de automaat Speedshift MCT-7, die ook gemonteerd wordt in de berline en die zijn koppelomvormer omruilt voor een - alertere - meerschijvenkoppeling. Deze versnellingsbak maakt het rijden niet alleen dynamischer, maar helpt bovendien om het verbruik te drukken: het normverbruik gaat van 13,4 naar 12,0 l/100 km.
Een druk op de startknop en het big block komt met een bijzondere brom tot leven. Hij is weliswaar niet meer piepjong, deze volledig door AMG ontwikkelde V8 (hij dateert al uit 2006), maar heeft altijd voor kippenvel gezorgd, en dat doet hij nog steeds. Deze motor vult zijn acht cilinders zonder turbo en dus lineair. En hij produceert uiteenlopende klanken: van een lekker zwaar geluid bij lage toeren tot een scherpe klank hoog in de toeren.
Bij het vertrekken katapulteert de functie Race Start je zonder al te veel rubber achter te laten op het asfalt. Deze AMG bijt zich vast in het asfalt, mede dankzij zijn behoorlijk stugge (niet-gestuurde) schokdemping. De onderstelafstellingen zijn dezelfde voor deze Coupé als voor de C 63 AMG berline en beide koetswerkvarianten wegen ook even veel. Dit over het algemeen evenwichtige nieuwe model kan rekenen op gevoelige bedieningsorganen, wat maakt dat je de woesteling goed kunt aanvoelen. Maar op de limiet vertoont hij nog altijd een brutaal karakter. De achtertrein wordt snel overmand en de banden in rook doen opgaan is kinderspel. Maar wat een temperament...
In een tijd waarin jacht wordt gemaakt op de uitstoot van CO2, doet de Mercedes C 63 AMG Coupé zijn enorme, ongebreidelde V8 bulderen. Dat deze motor nog altijd bestaat, is te danken aan de inplanting van de MCT-7-automaat, die zijn natuurlijke gulzigheid (lichtjes...) tempert. Dit is dan wel niet de meest efficiënte, noch de meest beschaafde sportieve coupé, maar qua persoonlijkheid heeft hij weinig rivalen te vrezen...
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands