In de hele persmap rond de nieuwe 250 CDI-motor van Mercedes wordt het nochtans erg modieuze woord ?downsizing? geen enkele keer gebruikt, maar niettemin is die term perfect van toepassing op de nieuwe viercilinderdiesel uit Stuttgart.
In de praktijk blijkt de nieuwe motor in de C-Klasse een droom van een krachtbron. Zelfs wanneer je doortrekt in de toeren, raakt de viercilinder niet buiten adem voor 4.500 o/m. Bovendien wordt hij daarbij niet rauw of lawaaierig. Uit het vooronder ontsnapt een diep en romig geroffel dat niet meer doet denken aan de typische dieselstem. Een aangename verrassing was ook dat de boordcomputer op geen enkel moment tijdens deze eerste test meer dan 6,5 l/100 km aangaf, terwijl we nochtans geen enkele poging tot zuinig rijden hebben ondernomen. De enige spelbederver bij dit alles is het standaard verlaagde onderstel, dat een minder goede schokdemping heeft dan we van Mercedes gewoon zijn, en dat bij grotere oneffenheden soms iets te uitgesproken koetswerkbewegingen toelaat.
De 204 pk en 500 Nm sterke versie van Mercedes'nieuwe generatie viercilinder-CDI's is een zeer aangename krachtbron. Hij is opmerkelijk soepel, heeft een aangename, maar erg gedempte stem, trilt nauwelijks en bulkt van het koppel. Het is alleen jammer dat hij in de C-Klasse standaard wordt geleverd in combinatie met het minder geslaagde sportonderstel (met een lagere bodemvrijheid, voor een verminderde luchtweerstand), ten gunste van de CO2-uitstoot, terwijl de Cklasse net zo'n uitstekende standaardophanging heeft.
U kunt de Eerste Test van de Mercedes C 250 CDI nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse