Eerste test / MERCEDES E 220 d ALL-TERRAIN
Terwijl Mercedes met de ML destijds een pionier was op het vlak van SUV’s, liet het de trend van de verhoogde allewegenbreaks aan zich voorbijgaan. Tot nu, met de All-Terrain-versie van de E-Klasse Break.
Subaru, Volvo, Audi, Skoda, Peugeot en zelfs onder meer Alfa Romeo en Saab deden het Mercedes al voor, al dan niet in hetzelfde segment en niet allemaal met evenveel succes: een bestaande vierwielaangedreven break opkrikken en voorzien van de nodige koetswerkaddenda om het avontuurlijke(re) karakter kracht bij te zetten. Want dat is in een notendop het recept dat de constructeur toepaste om tot de E-Klasse All-Terrain te komen: uiterlijk werd een E Break 4Matic bedacht met bumpers met extra bescherming van zwarte en zilverkleurige kunststof, zwarte spatbordranden en zijschorten en ten slotte een radiatorrooster geïnspireerd op dat van de SUVmodellen van Mercedes, met twee brede horizontale spijlen. Voeg daar nog een met 29 millimeter verhoogde bodemvrijheid aan toe, enerzijds door de speci eke velgbandcombinatie en anderzijds door de hogere defaultstand van de pneumatische ophanging, en klaar is Kees. Van de klassieke Dynamic Select-rijmodi – Individual, Eco, Comfort, Sport en Sport+ – werd die laatste trouwens vervangen door de stand All-Terrain, waarin het onderstel tot 35 km/h nog eens 20 millimeter hoger wordt gezet en waarin de stabiliteits- en tractiecontrole een specieke werking krijgen.
- Gevrijwaarde wegligging, rijgemak
- Feilloze trekkracht
- Verhoogde veelzijdigheid
- Hightech uitrustingsmogelijkheden
- Assemblage- en afwerkingskwaliteit
- Interieurcomfort, ergonomie
- Stugge fi ltering (20"-wielen)
- Niet bijster laag verbruik
- Vrij hoog gewicht
- Al erg hoge basisprijs
- Prijs van de opties
- Intelligente snelheidsregelaar niet feilloos
Onze verdict
Alles bij elkaar is de E All-Terrain zwaarder, duurder en dorstiger dan een gewone E-Klasse Break, terwijl hij – althans op de optionele twintigduimvelgen – ook nog eens de kleine oneffenheden op onze Belgische wegen minder goed filtert. Voor wie echter op zoek is naar een ruime en functionele gezinswagen die af en toe al eens een bospaadje moet kunnen nemen, is deze avontuurlijk versie een elegant alternatief voor een logge SUV. Hetzelfde geldt natuurlijk voor wie gewoon valt voor de stijl en de (kleine) nadelen voor lief wil nemen.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
Instagram: @kvnkrsmnsonwheels
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands