Prijs
NB
Het begon ooit met de E-Klasse, maar tegenwoordig heeft bijna elke modelreeks van Mercedes recht op zijn extreem krachtige AMG-afgeleide. Dat geldt ook voor de jongste middenklassers met voorwielaandrijving (A-Klasse, CLA), die dan voor de gelegenheid vierwielaandrijving krijgen aangemeten. Maar vanwaar die obsessie om altijd maar meer vermogen aan te bieden? Kan men redelijkerwijs aannemen dat het de enige manier is om de passie van sportieve bestuurders in leven te houden?
Nochtans is dat de spiraal waarin de Duitse constructeurs verstrikt zijn geraakt: een kinderachtig spel waarbij ze er systematisch een schepje bovenop doen zodra een rivaal probeert hen te overtroeven. Of waarom denkt u dat Mercedes deze S-versie 585 pk geeft in plaats van de 557 pk van de standaard-E 63 AMG (en van de vorige 63 AMG uitgerust met het Performance Package)? Als antwoord op de eeuwige rivalen uiteraard, de Audi RS6 en de BMW M5, die allebei ‘slechts’ 560 pk te bieden hebben...
Het begon ooit met de E-Klasse, maar tegenwoordig heeft bijna elke modelreeks van Mercedes recht op zijn extreem krachtige AMG-afgeleide. Dat geldt ook voor de jongste middenklassers met voorwielaandrijving (A-Klasse, CLA), die dan voor de gelegenheid vierwielaandrijving krijgen aangemeten. Maar vanwaar die obsessie om altijd maar meer vermogen aan te bieden? Kan men redelijkerwijs aannemen dat het de enige manier is om de passie van sportieve bestuurders in leven te houden?
Nochtans is dat de spiraal waarin de Duitse constructeurs verstrikt zijn geraakt: een kinderachtig spel waarbij ze er systematisch een schepje bovenop doen zodra een rivaal probeert hen te overtroeven. Of waarom denkt u dat Mercedes deze S-versie 585 pk geeft in plaats van de 557 pk van de standaard-E 63 AMG (en van de vorige 63 AMG uitgerust met het Performance Package)? Als antwoord op de eeuwige rivalen uiteraard, de Audi RS6 en de BMW M5, die allebei ‘slechts’ 560 pk te bieden hebben...
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse