Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E-Klasse Cabriolet: Groots toerisme

Geschreven door David Leclercq op

Na de coupé krijgt de Mercedes E-Klasse nu ook een cabrioversie. Die concentreert zich volop op het comfort voor perfect ontspannen uitstapjes.

Prijs
NB

Het concept

Voortaan pakt Mercedes de zaken voor zijn coupés en cabrio’s in het D- en het E-segment anders aan. Terwijl de C- en de E-Klasse vroeger alles samen deden – de coupés waren technisch identiek terwijl enkel de E recht had op een cabrioversie –, is dat vandaag niet langer het geval en heeft elk model recht op zijn eigen versie. En zijn eigen filosofie. Want tegenover de dynamiek van de C-Klasse plaatst de E-Klasse met graagte zijn hogere status. En het comfort dat daarbij hoort.

  • Werkingscomfort
  • Slimme vondsten en beschutting tegen wervelingen
  • Ernstige constructie, geluiddemping met dak dicht
  • Hoge prijs
  • Wat saai rijgedrag (gewicht)
  • Geventileerde stoelen weinig krachtig

Wat er verandert

De E-Klasse Cabrio neemt dus de moduleerbare hybride (aluminium en staal) structuur over van de E-Klasse Coupé en berline, maar die werd uiteraard versterkt, vooral rond de voorste module en de vloerplaat om te compenseren voor het gebrek aan een dak. Verder zijn maatregelen genomen om het geluidscomfort te verbeteren, zoals de grotere groeven in de vloerplaat en het schutbord, om de verspreiding van rolgeluiden tegen te gaan. De cabrio wordt afgedekt met een traditionele stoffen kap die hier 3 lagen telt. Openen en sluiten gaat uiteraard volledig automatisch en duurt slechts 20 seconden. Dat is bijzonder kort als je weet dat de kap onder een specifiek deksel wegplooit. Het manoeuver kan bovendien rijdend worden uitgevoerd, tot 40 km/h. Mercedes rust de auto standaard uit met de Aircap (een windgeleider bovenop de voorruit die automatisch uitklapt in combinatie met een gemotoriseerd windnet tussen de achterstoelen), maar niet met de halsverwarming Airscarf, die een optie van 556,6 euro blijft. Wie meestal met twee reist, wordt een traditioneel windnet aangeboden voor 387,2 euro. De E Cabrio heeft ook iets meer ruimte aan boord dan de C Cabrio, maar niet buitengewoon veel, want de rugleuning van de achterbank is erg recht en er is ook niet veel plaats in de breedte.

Hoe rijdt hij?

Net zoals in de coupé is het motorenpalet relatief beperkt voor deze cabriolet, want er is keuze uit slechts 5 mogelijkheden. Het programma begint met de 200 benzine (184 pk) en gaat verder met de 300 (245 pk) en de 400 (333 pk). Die laatste wordt standaard gecombineerd met de vierwielaandrijving 4Matic, wat een première is voor de E-Klasse Cabrio. Op diesel zijn de enige opties de 220d (194 pk) en de 350d 4Matic. In vergelijking met de vorige E-Klasse Cabriolet is de nieuwkomer stevig gegroeid: hij is 12 centimeter langer, waarvan 11 centimeter naar de wielbasis ging, en werd 8 centimeter breder. Goed nieuws is dat ook de sporen bijna 7 centimeter breder werden, waardoor het model een meer efficiënte wegligging kent. Toegegeven, hij blijft zwaar en een beetje plomp (ongeveer 1.800 kilo met de nodige uitrusting), maar hij is wel evenwichtig omdat de auto zeer natuurlijk naar een neutraal evenwicht neigt. Vooral het comfort valt op, zeker met de gestuurde ophanging, die magistraal filtert. De bescherming tegen luchtwervelingen is correct voor een interieur dat zo blootgesteld is aan de omgeving, zelfs wanneer je de Aircap niet gebruikt, die niet alleen onelegant oogt maar ook lawaaierig wordt vanaf 80 à 90 km/h. Een andere interessante optie zijn de geventileerde stoelen (enkel voorin), al kunnen ze niet meer echt volgen wanneer de buitentemperatuur rond de 30 graden ligt.

Budget & uitrusting

Met bijna 58.000 euro voor een basisversie kunnen we niet zeggen dat dit een weggevertje is. Temeer omdat navigatie nog een optie is (2.900 euro) en je ook nog andere accessoires (voor de veiligheid bijvoorbeeld) moet bijkopen om er een complete auto van te maken. De automatische armen die je veiligheidsgordel aanreiken zijn standaard, net zoals de neerklapbare achterbank, in een verhouding van 50/50. De achterste plaatsen kunnen worden verwarmd, maar als optie.

Concurrentie

Omdat Audi geen cabriomodel aanbiedt boven de A5, heeft het geen rivaal voor de E Cabrio. BMW heeft nog steeds zijn 6-Reeks Cabrio, maar de prijs daarvan ligt dichter bij die van een S-Klasse Cabriolet. En dat is uiteraard niet te rechtvaardigen, aangezien de basis van dat model wel degelijk die van de 5-Reeks is. Kortom, Mercedes zit op rozen met deze E-Klasse Cabriolet.

Ons verdict

De E-Klasse Cabriolet is een bijna uniek aanbod in zijn segment en verleidt met zijn comfortgerichte Grand Tourisme-aanpak, waardoor je kilometers in open lucht kan verslinden in een prinsheerlijk comfort. We houden vooral van de erg zachte ophanging en van de bescherming tegen luchtwervelingen, die typisch zijn voor een open Mercedes en die perfect aansluiten bij het idee van rijden in alle vrijheid.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker