Eerste test / Mercedes E-Klasse BlueEfficiency
Nu de Mercedes E-Klasse de recente V6- en V8-BlueDirect-motoren mag delen met de S, is zijn hele gamma direct ingespoten. Ook de vierpitters krijgen voortaan standaard een stop-startsysteem.
Het gemengde normverbruik van alle viercilinderdiesels (E 200, 220 en 250 CDI) schommelt nu rond de 5 l/100 km. Tot zover de theorie, want tijdens onze kennismaking met de automatische 200 CDI strandden wij op een gemiddeld verbruik van 6,5 liter. Toch nog altijd knap gezien het traject... Overigens was die hernieuwde kennismaking weer minstens even aangenaam als alle vorige met de huidige E. Het enige wat ons op het Duitse testtraject rond Frankfurt opviel, was dat de nieuwe 7G-Tronic-automaat de 136 paardjes van de 200 CDI uitstekend hun recht laat komen.
Van de nieuwe BlueDirect-benzineversies konden we alleen even met de E 350 rijden. Samengevat: sereen limousinecomfort bij een rustige rijstijl, maar verrassend veel rijplezier zodra je het gaspedaal dieper induwt. In het ene geval hoor je de V6 haast niet en in het andere laat hij je net voldoende van zijn knappe en behoorlijk sportieve sound genieten.
De huidige E is een referentie in zijn klasse, niet alleen qua rijgedrag (dat evenveel comfort als plezier verschaft), maar ook op het vlak van efficiëntie. Omdat hij dat wil blijven, pakt hij voor modeljaar 2011 uit met een aantal nieuwe en vernieuwde motoren, die een verbruikswinst van veertien tot twintig procent beloven. Vanaf oktober in de showroom, maar hoeveel u zult moeten bijbetalen voor deze efficiëntieboost, weten we nog niet.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
Tests
Onze tests
De concurrenten
Jaguar XF 2.2D 200
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands