Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E-Klasse Break: luxecargo

Geschreven door David Leclercq op

In het segment van de breaks met zijn grootte en laadcapaciteit, kun je niet naast de Mercedes E-Klasse Break kijken. De nieuwste generatie heeft een slanker profiel, maar behoudt zijn kwaliteiten van grote luxecargo.

72.358 €

Het concept

De E-Klasse heeft altijd indruk gemaakt met zijn rijcomfort en met het laadvolume van de breakversie, dat alles overtrof wat je op de markt kunt vinden. Gigantisch dus. En je zit prinsheerlijk, want dit model heeft nog altijd dezelfde comfortkwaliteiten als de grote berlines van deze klasse. Voor deze tiende E-Klasse-generatie (in het geval van de break de negende, want de eerste generatie bestond nog niet in deze koetswerkvariant), hanteert Mercedes dezelfde aanpak. Of toch bijna: het model werd verleidelijker qua stijl dankzij een slankere en elegantere achterkant, maar de break blijft een ruime luxecargo.

  • Ruimte
  • Rijcomfort en weggedrag
  • Veel handige vondsten
  • Hoge prijs
  • 9G-Tronic soms te traag
  • Ergonomie van het stuur (aanraaktoetsen)

Wat er verandert

Net als de berline waarvan hij is afgeleid, is de break totaal nieuw. Hij is gebouwd op een nieuwe modulaire architectuur die hij deelt met andere modellen zoals de C-Klasse. Nieuw is dat het breakmodel een slankere en elegantere lijn heeft dan vroeger, door een minder massieve achterkant die lijkt op die van de C-Klasse Break. Knap … en praktisch, want de klep geeft nog altijd toegang tot een zeer ruime koffer. Het volume schommelt tussen 670 en 1.820 liter, wat zeer comfortabel blijft, hoewel het iets minder is dan vroeger (695 tot 1.950 liter). Geen teleurstelling, want een A6 Avant haalt bijvoorbeeld maar 565 tot 1.680 liter. Alleen de grote Skoda Superb Combi scoort momenteel (iets) beter (660 tot 1.950 liter). Maar dat is niet meteen een directe concurrent. De Mercedes heeft nog een troef achter de hand: de rugleuning van de achterbank kan 10 graden kantelen, waardoor 30 liter extra vrijkomt.  

De moduleerbaarheid van de E-Klasse Break is verzorgd. De achterbank klapt neer in drie delen (40/20/40), volledig elektrisch bovendien. Je kunt enkele koffers en zelfs een Europallet meenemen, wat uniek is voor een personenwagen. Zowel de kofferklep als het bagagescherm werken standaard automatisch, terwijl verschillende optiepakketten de veelzijdigheid nog verbeteren. Het Easy Pack groepeert bijvoorbeeld meerdere bevestigingspunten (rails in de vloer, een telescoopstang en bevestigingselementen voor de lading). Kers op de taart: vanaf eind 2016 is het mogelijk om twee bijkomende zitjes in de kofferruimte te bestellen om twee kindjes te plaatsen (met de rug naar het verkeer). Kan het nog vollediger?

Hoe rijdt hij?

De Mercedes E-Klasse Break van de nieuwe generatie heeft een hoogteregeling voor de achterophanging (standaard), waardoor de auto horizontaal blijft, ook met een lading tot 745 kg of een trekgewicht van hoogstens 2,1 ton. De pneumatische ophanging Air Body Control wordt als optie aangeboden.  

Qua motoren vindt bijna iedereen wel zijn gading in het ruime programma. Je kunt bij de diesels kiezen tussen de twee nieuwe tweeliters 200d (150 pk) en 220d (194 pk) of de krachtige 350d met 258 pk sterke V6 (620 Nm). Bij de benzines worden de 200 (184 pk), 250 (211 pk) en 400 (333 pk) aangevuld met een AMG-versie. Die is niet uitgerust met een 3.5 zoals de 400, maar met een drieliter biturbo die 401 pk sterk is (520 Nm). Alle modellen zijn altijd uitgerust met de automatische versnellingsbak 9G-Tronic.

Op de weg rijdt de break net zoals de berline. Ondanks het grotere interieurvolume, is de geluiddemping even goed en blijft het weggedrag nauwkeurig en zeer comfortabel dankzij de geleidelijke en zachte ophanging. Aangezien hij het gros van de verkoop uitmaakt, hebben we de 220d als eerste getest. Hij is de situatie helemaal meester. Hij is uiteraard stiller dan zijn voorganger, de 2.1, maar ook zachter. De E-Klasse Break is een zware auto, maar hij slaagt erin vlot te rijden, zonder te moeten forceren. Hij rijdt op het koppel en dus heel zacht. De automaat met negen versnellingen vervangt en overtreft de oude 7G-Tronic. Toch blijft hij een beetje traag, met name in de manuele modus.  

Prijs/uitrusting

De basisuitrusting van de E-Klasse Break volstaat, in die zin dat de essentie aanwezig is. Je krijgt een automatische kofferklep met automatisch bagagescherm, naast klimaatregeling en enkele rijhulpsystemen zoals vermoeidheidsdetectie.

De concurrenten

In deze klasse zijn er veel concurrenten. Uiteraard heb je de onvermijdelijke Audi A6 en BMW 5-Reeks (die aan het einde van zijn carrière zit) en de nieuwe Volvo V90, maar ook enkele minder voor de hand liggende alternatieven zoals de Skoda Superb Combi of de Volkswagen Passat Variant. Die zijn even ruim, worden alsmaar luxueuzer en kosten minder dan deze E-Klasse Break, waarvan de prijzen beginnen rond 52.000 euro. Niet goedkoop dus, al blijkt de basisuitrusting wel correct (met onder meer een gemotoriseerde kofferklep). De rekening schiet snel omhoog met enkele onmisbare opties (zoals de navigatie).

Ons verdict

De Mercedes E-Klasse Break is zeker geen koopje, maar blijft de absolute top voor klanten die nood hebben aan plaats en niet willen toegeven op het vlak van comfort. We waarderen zijn interieur en – zeldzaam in dit segment – de talrijke slimme vondsten waarmee je zelfs kunt reizen met maximaal zeven personen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker