Eerste test / Mercedes E-Klasse Cabriolet
Mercedes wakkert het lentegevoel aan met de lancering van de E-Klasse Cabriolet. Dankzij enkele slimme vondsten blijft deze vierzitter bij alle weersomstandigheden geschikt voor open rijden.
De E-Klasse Cabriolet is de enige vierzitscabrio in het merkgamma. Hij verrast met een slimme technische vondst, die rijden in de open lucht nog comfortabeler moet maken: de Aircap. Het Aircap-systeem bestaat uit een uitklapbare spoiler in de bovenste rand van de voorruitstijl gecombineerd met een klein, elektrisch in de hoogte verstelbaar windnet achter de achterste hoofdsteunen. Met een druk op een knop (die enigszins onhandig onder een klepje ter hoogte van je elleboog verscholen zit) schuift de voorruitspoiler omhoog en verheft het netje achterin zich een centimeter of 15, waarna de turbulenties in het interieur plots stevig verminderen. Beter nog: hoe harder je rijdt, hoe efficiënter het systeem werkt en hoe minder tocht je voelt. Echte nadelen heeft het systeem niet, tenzij dan dat het erg mooie lijnenspel van de E Cabriolet fors wordt ontsierd door de spoiler boven de voorruit.
Wij konden testrijden met de twee V6-versies (benzine en diesel) en de minst krachtige viercilinderdiesel. Eerlijk gezegd is die laatste met zijn koppel van 400 Nm krachtig genoeg voor de rustige rijstijl die je je in een cabriolet vanzelf eigen maakt. Hoe dan ook, geen van deze motoren leek een beproeving te vormen voor de koetswerkstijfheid van de grote en zware vierzitscabrio, want slechts zelden voelden we trillingen in de stuurkolom en het weggedrag bleef ook bij een dynamische rijstijl aangenaam precies. Maar de wegen die Mercedes had gekozen voor deze presentatie, verkeerden dan ook in een perfecte staat. Het pokdalige Belgische wegennet zou wel eens een veel strengere scherprechter kunnen zijn, maar in afwachting van een gedetailleerde wegtest op eigen bodem liet de E-Klasse Cabriolet bij ons alvast een erg positieve eerste indruk na.
De nieuwe Mercedes E-Klasse Cabriolet is een klasse apart. Hij is met veel zin voor detail ontwikkeld en onderscheidt zich door zijn ingenieuze Aircap. Helaas speelt hij ook qua prijs in een aparte categorie: hij is liefst 7.000 euro duurder dan een Audi A5 Cabriolet met gelijkwaardige motor...
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
Tests
Onze tests
De concurrenten
Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211 S-Line
Lexus IS Cabrio IS 250C
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands