Mercedes heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de EQS de weg zou plaveien voor een hele reeks elektrische sedans, net zoals de EQC dat al eerder deed voor de EQA en de EQB. In dat licht is het geen verrassing dat de EQE zijn mosterd grotendeels bij de ‘elektrische S-Klasse’ haalt, zij het met iets andere accenten.
Koetswerk en afmetingen
Met een lengte van 4,95 meter is de Mercedes EQE 27 centimeter korter dan de EQS, wat hem nog altijd groter maakt dan de reguliere E-Klasse en ongeveer hetzelfde profiel geeft als de gestileerde CLS. Ook de wielbasis is met 9 centimeter ingekort, terwijl de koffer met 180 liter gekrompen is, tot 430 liter. De klassieke kofferklep (die de vijfde deur van de EQS vervangt) zorgt er wel voor dat de achterste passagiers nog voldoende hoofdruimte hebben en maakt tegelijk dat de EQE er een stuk gebalder uitziet dan zijn grote broer.
Wie denkt dat de Mercedes EQE gewoon een gekrompen versie van de EQS zou worden, heeft het mis. De kleinere voetafdruk geeft de tweede elektrische sedan uit Stuttgart nieuwe kwaliteiten en meteen ook een dynamischer voorkomen, wat hem interessanter maakt voor een ander cliënteel. Hoewel die laatste duidelijk als voorbeeld heeft gediend, slaagt de Mercedes EQE er bovendien nog beter in om zijn massa te camoufleren dankzij handigere dimensies en introduceert hij terloops een reeks verbeterde infotainmentfeatures.
Interieur en kofferruimte
De schuine A-stijlen storen het zicht ook minder in de Mercedes EQE dan in de EQS, terwijl de rankere voorstoelen meer hoofdruimte laten onder het dubbele panoramadak. Diezelfde stoelen zorgen achterin ook voor extra beenruimte, maar daar is het zitcomfort toch minder goed. De achterbank heeft namelijk een behoorlijk korte zitting, die bovendien vrij schuin staat, waardoor het lijkt alsof je voeten en je knieën onnatuurlijk hoog zitten. Een typisch euvel van moderne EV’s met batterijen in de bodemplaat, zo blijkt.
Je zou je kunnen afvragen of de Mercedes EQE zijn grote broer niet dreigt te kannibaliseren door zijn gelijkaardige concept, maar daar is door het prijsverschil en het beoogde gebruik eigenlijk geen sprake van. Wie volwassen passagiers op de achterbank wil rondrijden, moet resoluut voor de EQS gaan.
Getuige daarvan ook de infotainmentopties achterin van het topmodel, die gewoon niet voorhanden zijn op de nieuwkomer. Zelfs individuele schermen behoren voorlopig niet tot de mogelijkheden op de Mercedes EQE, terwijl de armsteun in het midden van de achterbank enkel twee bekerhouders herbergt. (Grote) kinderen zullen daar genoegen mee nemen, maar bedrijfsleiders allicht niet.
Specificaties en prestaties
De Mercedes EQE 350+ fungeert tot nader order als het basismodel. Die houdt het met een vermogen van 292 pk op de achterwielen relatief bescheiden, om het ‘+’-teken in zijn modelnaam te eren en zijn rijbereik te maximaliseren: de WLTP-actieradius bedraagt 545 tot 660 kilometer, afhankelijk van de uitvoering en de gemonteerde extra’s. De brochure belooft een acceleratietijd van 6,3 seconden naar 100 km/u, wat zeker vlot genoeg is.
De Mercedes EQE 500 4Matic raakt 503 à 590 kilometer ver, maar heeft wel 116 paarden extra, voor een totaal van 408 pk. Er staan ook twee AMG-versies op het menu: de Mercedes EQE komt er ook als AMG 43 4Matic (met 476 pk) en als AMG 53 4Matic+ (met 626 of 687 pk).
Rijbereik en oplaadmogelijkheden
Alle versies van de Mercedes EQE gebruiken dezelfde lithium-ionbatterij. Die heeft een (netto-)capaciteit van 90,5 kWh, hetzij 10 procent minder dan die van de EQS. Ze kan tot 170 kW aan gelijkstroom aan, volgens Mercedes voldoende om op een kwartier tijd weer 250 kilometer bij te laden. De voorwaarde is wel dat de accu’s de juiste temperatuur hebben om snel te laden.
Dat proces, de zogenoemde preconditioning, activeer je door de gewenste laadstop in de Mercedes-navigatie te programmeren of door de functie handmatig te activeren via de menu’s. Warm aanbevolen, want bij testen met de EQS hebben we gemerkt dat het laadvermogen van de EVA2-structuur anders maar rond de 100 kW piekt, waardoor je dus langer stilstaat dan verwacht. Daartegenover staat wel dat Mercedes de optimale werking van de batterij gedurende 10 jaar oftewel 250.000 kilometer garandeert, wat meer is dan de norm.
Wie slim is en thuis of op kantoor oplaadt, kan dat met de Mercedes EQE standaard met 11 kW of optioneel met 22 kW (mits het laadstation die vermogens levert, natuurlijk). Mercedes biedt zelf ook een wallbox aan die met de Mercedes Me-telefoonapplicatie communiceert om het hele proces te monitoren en te bedienen.
Rijgedrag
Deze test gaat uit van het voorlopige basismodel, de Mercedes EQE 350+. We hadden gehoopt om een testwagen op passieve dempers zonder vierwielsturing te klissen, om te zien wat je precies krijgt voor de basisprijs van 75.625 euro als Launch Edition. Maar helaas, Mercedes had naar de lancering in Frankfurt alleen auto’s met de maximale vierwielsturing en de eveneens optionele luchtvering meegenomen. Combineer die laatste met een redelijke velgmaat en de EQE filtert alle oneffenheden kundig, terwijl de behendigheid van de 10-gradenvierwielsturing buiten kijf is.
De eerste kilometers aan het stuur van de elektrische Mercedes EQE moet je zelfs oppassen om niet te fel in te sturen, want het verschil met een klassieke set-up blijft markant. Wat extra gevoel via het opvallend grote stuurwiel zou dan ook wenselijk zijn. Buiten het feit dat vierwielsturing extra onderhoud verlangt, zijn er geen echte nadelen aan. Je moet alleen opletten dat je niet te kort tegen de stoeprand parkeert, want dan dreigt er snel velgschade.
Met de basismotor van 292 pk kom je in ieder geval niet bedrogen uit. Het gewichtsverschil met een vergelijkbare EQS mag dan maar 35 kilogram bedragen, toch voelt de Mercedes EQE 350+ een stuk vinniger aan. Het lijkt er ook op alsof Mercedes de remwerking bij elke nieuwe EV verbetert, waardoor er nauwelijks iets aan te merken valt op de regeneratieve remprestaties van de EQE. Naar goede gewoonte valt de energierecuperatie in te stellen via de stuurpeddels, die toegang geven tot drie one pedal-niveaus. Of je kiest voor de D Auto-stand, die meedenkt in het verkeer. Samen met het volledig geïntegreerde navigatiesysteem dat rekening houdt met de drukte, het weer en je rijstijl, wordt de eco-coaching zo compleet.
Van eco-coaching gesproken, tijd om de verbruikscijfers eens te bekijken. Een internationale lancering is natuurlijk niet de beste setting om daar definitieve uitspraken over te doen, maar goed, het leert ons toch al iets. Om te beginnen blijken de verbruiksuitersten best ver uit elkaar te liggen. In stedelijk stop-and-go-verkeer piekte onze Mercedes EQE 350+ rond 30 kWh/100 km, terwijl de verbruiksmeter buiten het centrum tot 16 kWh terugviel. Een gemiddelde rond 20 kWh lijkt ons dan ook een redelijke schatting bij gevarieerd gebruik, terwijl snelwegritten daar makkelijk 25 kWh van maken. Het betekent dat je met de 90,5 kWh van de EQE 350+ zeker 450 kilometer kunt afleggen. Of toch bij gemiddelde temperaturen; in putje winter of hartje zomer kan het rijbereik lager liggen.
Los van het verschil in rijbereik door de 10 procent kleinere batterij komt de Mercedes EQE vooral handzamer over dan de statige EQS. Anderzijds is het allicht een brug te ver om deze basisversie bovengemiddeld dynamisch te noemen, met name door het gewicht van 2,4 ton. Zeker is evenwel dat je de elektrische E-Klasse door zijn schappelijker afmetingen makkelijker kunt plaatsen op de weg.
Belgische prijs Mercedes EQE
De Mercedes EQE is geen 25.000 euro goedkoper dan de EQS. Maar 25.000 euro minder duur. Veel hangt af van de opties die je bijbesteld.
Updates voor de Merceds EQE zelf gebeuren dan weer via de cloud, net zoals bepaalde opties en diensten digitaal nabesteld kunnen worden. Vierwielsturing is daar een goed voorbeeld van. Terwijl de achterste wielen van de EQS standaard met 4,5 graden meedraaien en optioneel tot 10, zijn voor de EQE beide extensies uitbreidingen. Er zijn dus EQE’s die zonder vierwielsturing uit de fabriek rollen, en die kunnen ook achteraf niet meer geüpgradet worden. Auto’s die besteld worden met de 4,5-gradenstuurhoek achteraan, kunnen daarna wel over-the-air opgewaardeerd worden naar 10 graden, via een jaarlijks te hernieuwen abonnementsformule.
OVERZICHT Prijzen Mercedes EQE
Mercedes EQE (2022) - Verdict AutoGids
Of de Mercedes EQE een koopje is tegenover de EQS, die minimaal 90.000 euro kost, ligt eraan vanaf welke stoel je een oordeel velt. Als bestuurder gaat onze voorkeur resoluut uit naar de EQE, omdat die een betere rijhouding biedt en door zijn compactere afmetingen makkelijker te plaatsen valt. Bovendien voelen de 292 paarden van de 350+ best vinnig aan, terwijl datzelfde vermogen in de EQS eerder gewoon ‘toereikend’ is voor een elektrisch vlaggenschip.
Als passagier is het verhaal genuanceerder. Terwijl je achter in de EQS een zee van ruimte hebt, is de achterbank van de Mercedes EQE vrij klassiek. Qua positionering is er dan ook een duidelijk verschil.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!