Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLA

De GLA is de vierde telg van Mercedes' voorwielaangedreven familie. Het gaat om een cross-over die sterk aanleunt bij de A-Klasse, maar hoger op zijn wielen staat en iets meer plaats biedt.

Prijs
NB

De nieuweling spendeerde heel wat uren in de windtunnel en dat merk je eraan: met een Cx-waarde van 0,29 is deze GLA een van de meest gestroomlijnde SUV's tot nog toe. Ondanks zijn stoerdere uiterlijk is de GLA in se een voorwielaandrijver. De modellen met de 7G-DCT-versnellingsbak kunnen echter ook besteld worden met een nieuwe 4Maticvierwielaandrijving, die een koppel tot 450 Nm aankan. Onze ervaringen met andere voorwielaangedreven Mercedessen indachtig en constaterend dat de testauto's allemaal op grote wielen met laagprofielbanden stonden, hielden we ons hart vast voor het veercomfort. Maar die vrees bleek ongegrond, want zelfs in zijn sportoutfit heeft de GLA toch duidelijk langere veerwegen en een soepeler ophanging dan zijn lagere broertjes.

Uiteraard is dit geen terreinwagen, maar hij was toch tot meer in staat dan we hadden durven te vermoeden. Op de snelweg toonde de auto zich van zijn comfortabelste zijde en verbruikte hij, mede dankzij de goede stroomlijn, relatief weinig. De venijnige wind was wel verantwoordelijk voor wat windgeruis en bracht enige zijwindgevoeligheid aan het licht. De laatste 40 kilometer ging het over bochtige landwegen bergaf richting Malaga, waarbij we de auto nog eens op zijn dynamische kwaliteiten konden testen. Ook dit keer moesten we vaststellen dat de GLA even goed rijdt als zijn halfbroertjes A en CLA (maar wel comfortabeler), zonder dat hij te veel gaat rollen of overhangen.

Gezien de niet-aflatende vraag naar SUV's of cross-overs op onze Europese markt en het succes van de A-Klasse, B-Klasse en CLA moet Mercedes het publiek ook voor deze GLA warm kunnen krijgen. Je betaalt ongeveer 2.000 tot 3.000 euro meer tegenover een vergelijkbare A en je krijgt daarvoor een makkelijker instap, een ruimer aanvoelend en functioneler interieur en (vooral) een comfortabelere ophanging, zonder dat je er dynamisch veel bij inschiet. En aangezien de auto er ook visueel staat, zien we niet in waarom hem geen mooie toekomst zou wachten...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes GLA nalezen in AutoGids 896 van 5/3/2014.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars