Concept
In 2008 komt Mercedes in het middenklassegamma van het SUV-segment op de proppen met de originele GLK. Due heeft een zeer vierkante, echte 4x4-stijl vergeleken bij de meer afgeronde, cleanere look van concurrenten als de Audi X5, BMW X3 of Volvo XC60. Een durf die zich niet vertaald ziet in hoge verkoopcijfers, gedurende 7 jaar zal de GLK nog niet de helft aan volume halen van een Q5 of een X3 en zelfs geen kwart van dat van een XC60. Nu komt Mercedes met zijn opvolger, met een veel vloeiender lijnenspel, een premium look en dynamische kwaliteiten die daarbij passen.
- Look
- Plezier/Efficiëntie van de luchtvering
- Beschikbare ruimte op alle plaatsen
- Forse basisprijs
- Minder persoonlijkheid (dan GLK)
- Wat aarzelende 9-traps automaat
Wat verandert er?
Een nieuwe elegantie die onmiddellijk verwijst naar de inspiratiebron, de nieuwe C-Klasse. Tegenover de GLK wordt hij 120 mm langer, 50 mm breder en 9 mm hoger. Dat komt de plaats achterin en de kofferruimte (+ 80 l) ten goede. Bij de lancering zal de GLC met de gekende aandrijfgehelen te krijgen zijn: 220 d (170 pk), 250d (204 pk) en 250 (211 pk). De twee diesel hebben in hun properste configuratie slechts een uitstoot van 129 g/km CO2. Dat wil zeggen een verbruik van 5 tot 5,5 l/100 km, wat zo’n liter minder is dan voordien. Eind van het jaar komt hier de plug-in hybride 350e bij, later volgen het topmodel GLC 450AMG en een (veel betaalbaarder) 200d met tweewielaandrijving. Ook van deze GLC wordt, naar analogie met de GLE, een coupé-versie verwacht die de BMW X4 zal moeten tackelen.
Hoe rijdt hij?
Voor deze eerste kennismaking konden we rijden met versies voorzien van de luchtvering Air Body Control, een echte must voor wie zowel op comfort als op efficiëntie in alle omstandigheden gesteld is. In functie van de gekozen rijmodus (keuze tussen Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual) verandert de GLC van persoonlijkheid, van sportieve break tot rustgevende limousine of zelfs lastezel (of beter kameel) van dienst. De GLC biedt zijn bestuurder dus zeker rijplezier, maar de hoofdklemtoon ligt toch op een relaxte en comfortabele rit voor alle inzittenden. Onnodig dus om dit goed uitgedacht onderstel te willen bruuskeren.
Budget/Uitrusting
Bij zijn lancering in september zal de GLC een prijskaartje hebben van 45.859 euro voor de 250 op benzine en zal de 220d zo’n 700 euro meer kosten. Daarvoor is hij uiteraard standaard voorzien van de vierwielaandrijving 4Matic maar ook van de nieuwe 9-traps automaat, stuurpaddels inbegrepen. De 5 rijmodi (Dynamic Select) zijn ook van de partij, net als 17 duims velgen, het stop&start systeem, de waarschuwing voor ongevallen, de voetgangerbeveiliging (actieve motorkap), zeven airbags en het Bluetooth Audi 20-systeem met 7 duim touchscreen. Fair, maar geen luxe, wie een mooi niveau van comfort en moderniteit wil, zal snel boven de 50.000 euro zitten, geen peulenschil.
De Concurrenten
Mercedes is uiteraard op revanche belust: de twee rechtstreekse concurrenten Q5 en X3 maar zeker ook de Volvo XC60 hebben zijn voorganger GLK genoeg alle hoeken van de kamer laten zien. DE GLC wil dat rechtzetten door een mooiere look en een aangename veelzijdigheid, eerder dan door een overdreven nadruk op sportiviteit.
Ons verdict
De eigenzinnigheid van de GLK was volgens sommigen zijn grootste troef. Maar de bean counters die het ook bij Mercedes voor het zeggen hebben, eisten een meer modieuze SUV. We steken onze nek niet ver uit als we stellen dat de GLC een groter succes zal kennen dan zijn voorganger, want hij rijdt bovendien charmant en biedt zijn passagiers het nodige welbehagen.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLC