Het concept
In een tijd waarin Duitse constructeurs elkaar steeds minder het daglicht in de ogen gunnen, houdt één merk een nieuw uitgevonden niche niet lang voor zich alleen. De GLE Coupé, zoals zijn naam aangeeft een coupéversie van de GLE (de gefacelifte ML), kopieert het recept van de BMW X6, die is afgeleid van de X5. Maar het merk met de ster is wel erg ver gegaan in dit na-apen, want in profiel lijken beide modellen opvallend veel op elkaar. Wij zien er een SUV-versie in van de S-Klasse Coupé, werd als excuus aangehaald, en als je een coupéversie maakt van een SUV, kan je maar zoveel verschillende vormen bedenken. Toch is Mercedes-Benz erin geslaagd om de auto een heel eigen karakter te geven ten opzichte van de X6. We leggen het even uit.
Wat er verandert
De coupéversie van de GLE is volledig nieuw. Hij is lager, breder en iets korter dan de traditionele SUV waar hij van is afgeleid. In het interieur krijgt hij in het multimediasysteem een extra menu waarin je de werking van het chassis op een geanimeerde weergave kan volgen. En net zoals de GLE, de vernieuwde ML eigenlijk, heeft hij recht op een draaiknop op de middenconsole (Dynamic Select) waarmee allerlei rijparameters kunnen worden aangepast aan je humeur van het moment.
De Coupé neemt de basisdiesel van de GLE niet over (250d) en dus begint het aanbod bij de 350d (258 pk). Op benzine is hij er als GLE 400 (333 pk), maar hij heeft geen recht op de 500-versie of op de plug-in hybride 500e. Daar tegenover staat dat hij wel kan worden besteld als 450 AMG Sport, een mild-sportieve variant op de 400, die tot 367 pk is opgevoerd en een eigen koetswerkkit krijgt. En uiteraard staan de twee AMG-versies (63 en 63 S) ook op het programma.
Hoe rijdt hij?
Anders dan je zou verwachten, eigenlijk. De GLE Coupé is helemaal geen stuggere versie van de GLE en onderscheidt zich zoals elke grote Mercedes vooral door zijn hoogstaande comfort. De filtering en de schokdemping zijn uit de kunst en de geluiddemping is uitstekend, zelfs al laten de 450 AMG Sport en de AMG 63 S met het Dynamic Select in de stand Sport uiteraard wel een prachtige zes- en achtcilinderklank horen.
Die voorkeur voor comfort maakt wel dat de GLE Coupé niet zo sportief rijdt als de BMW X6 waar hij op is geïnspireerd. Die laatste stuurt veel scherper in, onder meer dankzij een achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling en een stugge ophanging, maar kan dan weer niet zoveel comfort bieden. Ze mogen dus uiterlijk op elkaar gelijken, de rij-ervaring is toch helemaal anders.
Budget & uitrusting
De GLE Coupé is nog eens 7.000 euro duurder dan de GLE, die al geen weggever is. Toch biedt hij nauwelijks meer uitrusting dan die laatste. Maar dat geldt net zozeer voor de BMW X6 en dat lijkt de BMW-klanten ook niet tegen te houden...
Concurrenten
Tsja, daar is geen twijfel over mogelijk: dé rivaal voor de GLE is de BMW X6. De prijzen van de GLE Coupé zijn bij vergelijkbare motor nagenoeg identiek, behalve voor de echt snelle versies: de BMW X6 M (575 pk) is even duur als de AMG 63 (557 pk), maar de qua vermogen meer vergelijkbare 63 S (585 pk) is 10.000 euro duurder.
Ons verdict
De Mercedes GLE Coupé mag uiterlijk dan een doorslagje lijken van de BMW X6, de rij-ervaring is helemaal anders. Tegenover het stug-sportieve van zijn Beierse rivaal zet hij een veel gezapiger en meer comfortgerichte aanpak, zodat hij toch genoeg onderscheidend vermogen behoudt.
TECHNISCHE FICHE - Mercedes GLA 450 AMG Sport Coupé
Motor : V6, 2 turbo's, 2996 cc
Vermogen : 367 pk bij 5500-6000 o/m
Koppel : 480 Nm bij 1800-4000 o/m
0-100 km/h : 5,7
Topsnelheid : 250 km/h (begrensd)
Normverbruik: 9,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 219 g/km
Basisprijs: 78.045 euro
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLE-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!