Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes ML

Met deze derde generatie komt de Mercedes ML dichter bij de BMW X5. Alleen kan hij nog altijd geen zeven plaatsen bieden, maar dat maakt hij als vanouds goed met zijn terreincapaciteiten.

Prijs
NB

Hoewel de nieuwe ML 24 millimeter langer en 16 millimeter breder is en een grotere koffer heeft (minimumvolume van 690 liter, tegenover 550 voordien), biedt hij nog altijd maar vijf plaatsen. Wellicht omdat hij 19 millimeter lager is dan zijn voorganger en de wielbasis ongewijzigd blijft (2.915 millimeter), kan de ML voor modeljaar 2012 geen twee wegklapbare noodzitjes krijgen. Daarnaast komt de echte superioriteit van de ML 350 Bluetec ten opzichte van de X5 30d van de inspanningen op het vlak van de geluiddemping, die - het moet gezegd - bewondering afdwingt. Zowel bij stationair toerental als bij forse acceleraties of constante hoge toerentallen blijft het geluidsniveau ongelofelijk laag. Het serene weggedrag wordt nog vergroot door de herziene ophanging en overbrenging.

Onze kennismaking met de ML in Amerika - maar wel met versies met Europese specificaties - ging voort aan het stuur van de 350, de versie met een direct ingespoten benzinemotor, die weliswaar werd herwerkt en zuiniger werd (25 procent lager verbruik, maar hij komt natuurlijk van veel verder dan de 350 Bluetec...). Deze variant heeft echter weinig belang in België, aangezien hij bij ons in de hoogste BIV-schijf valt en er 59.048 euro kost, meer dus dan de 350 Bluetec (59.685 euro), terwijl het enige verschil in uitrusting beperkt blijft tot achttienduimvelgen van 99,22 euro...

De Mercedes ML maakt komaf met de achterstand die hij stilaan aan het oplopen was ten opzichte van zijn concurrenten - en dan met name op motorisch vlak. Bovendien evolueerde zijn onderstel en kan hij nog altijd worden uitgerust met een vierwielaandrijving van de bovenste plank. Het is nu vooral uitkijken naar de nieuwe 250 CDI-variant. Wordt dus vervolgd, uiteraard zonder de evoluties van aartsrivaal BMW X5 uit het oog te verliezen...

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker