Kort samengevat zouden we kunnen zeggen dat de S 300 BlueTec Hybrid gewoon het aandrijfgeheel van de gelijknamige E-Klasse overneemt. Net als die laatste combineert hij dus de 204 pk sterke viercilinder-diesel van 2,1 liter (die elders door het leven gaat als 250 BlueTec) met een elektromotor van 20 kilowatt (27 pk) en 250 Nm die tussen de zelfontbrander en de zeventrapsautomaat zit. Overigens wordt in de rijstand 'E', die standaard wordt geselecteerd wanneer je de auto start, de verbrandingsmotor uitgeschakeld zodra je het gaspedaal loslaat. In de 'S'-stand is dat niet het geval. Dan blijft hij gewoon draaien, terwijl de automaat ook langer de ingeschakelde versnelling behoudt en later opschakelt. Verder kan de 300 BlueTec Hybrid dankzij extra maatregelen om de stroomlijn te verzorgen prat gaan op een Cx-waarde van nauwelijks 0,23 (tegenover de al uitstekende 0,24 van de 350 BlueTec) en is hij geschoeid met Dunlop Sport Maxx RT-banden, waarvan de lichtgewichtconstructie de rolweerstand zou beperken.
Al generaties lang heeft de S-Klasse rijcomfort hoog in het vaandel en dat is voor deze hybrideversie natuurlijk niet anders. Of we zouden bijna zeggen: des te meer, want het hybride aandrijfgeheel laat zich het best appreciëren bij een normale tot gezapige rijstijl. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij aartsrivaal BMW, waar hybridisering enigszins wordt 'misbruikt' om het vermogen en de prestaties naar een (nog) hoger niveau te tillen, wendt Mercedes deze technologie aan waarvoor ze in het leven geroepen werd, namelijk om het verbruik terug te dringen. De S 300 BlueTec Hybrid is dan ook een auto geworden die er absoluut niet van houdt om te worden gebruuskeerd. Zo liet onze testauto tijdens onze veeleisende chronometingen duidelijk merken dat hij niet opgezet was met een dergelijke ruwe behandeling. Dat deed hij door middel van brutale schokken in de aandrijflijn wanneer we bij de acceleratieoefeningen met plankgas vertrokken vanuit stilstand. Bovendien werden we na verloop van tijd ondanks de geventileerde én geperforeerde schijven vooraan geconfronteerd met flink rokende remmen, al moeten we daar wel aan toevoegen dat dit fenomeen niet de minste invloed had op de efficiëntie.
Mercedes rekent geen overdreven meerprijs aan voor de dieselhybride S-Klasse, aangezien die exact evenveel kost als de 350 BlueTec, die verwaarloosbaar betere prestaties biedt, maar zo'n anderhalve liter meer brandstof nodig heeft om dezelfde honderd kilometer af te leggen. Los daarvan mist de 300 BlueTec Hybrid wat van de verfijning die je van een S-Klasse verwacht, met zijn onaangenaam klinkende viercilinderdiesel en de schokken in de aandrijflijn die je soms ervaart. Voor de rest is het algemene comfort natuurlijk op peil en zeker bij een rustige rijstijl - waar deze grote Mercedes sowieso toe aanzet - is het nog altijd genieten in deze luxueuze reiswagen.
U kunt de Korte Test van de Mercedes S 300 Bluetec Hybrid nalezen in AutoGids 909 van 3/9/2014.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz S-Klasse