Eerste test / Mercedes S 63 AMG L 4Matic
De nieuwe S-Klasse wordt in de eerste plaats gepromoot als de beste en vooral comfortabelste auto op de markt, maar toch zien ze bij Mercedes nog plaats voor een supersportieve AMG-versie.
Vorig jaar introduceerde Mercedes zijn nieuwe paradepaardje, de S-Klasse, en traditiegetrouw heeft die topklasseberline weer een grote impact op de rest van het gamma. Het volstaat om even naar de pas onthulde C-Klasse te kijken om je daarvan te vergewissen: zowel visueel als qua technische hulpmiddelen gaat de gezinsberline uit Stuttgart op heel wat vlakken leentjebuur spelen bij zijn grote broer.
Midden volgend jaar brengt Mercedes ook zijn eerste ‘echte’ full hybrid op de Europese markt, de S 500 Plug-In Hybrid, met een beloofde verhouding prestaties-verbruik die de concurrentie wel even zal doen kreunen. Het maakt de vraag des te pregnanter waarom er ook een AMG-versie van dit model bestaat. ‘Omdat er mensen zijn die voor imago en prestaties om het even wat willen betalen’, is een te makkelijk antwoord – veel te kort door de bocht, om het in autotermen te houden. AMG heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als de onderafdeling van Mercedes die te vergelijken is met M bij BMW. Het commerciële succes bleef niet uit, de technische uitwerking moet volgen.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz S-Klasse
Tests
Onze tests
De concurrenten
Porsche Panamera 4.8 Turbo Executive
BMW 7 Reeks Berline 760Li (400kW)
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands