Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes S 63 AMG

Nauwelijks is het nieuwe topmodel van Mercedes op de markt of er volgen al nieuwe versies. De eerste in de rij is de sportieve S 63 AMG. En die heeft duidelijk een dubbele persoonlijkheid.

Prijs
NB

Het gaat Mercedes' sportafdeling voor de wind. AMG heeft grootste plannen, en wil zo snel mogelijk zijn aanbod uitbreiden. Eerste in de rij is de sportieve versie van de nieuwe S-Klasse, de S 63 AMG. Het nieuwe sportieve topmodel van AMG neemt de 5,5 liter grote V8-biturbokrachtbron over van zijn voorganger, maar dan enkel de performance-versie en dan nog verbeterd. Dat betekent dat de motor nu 585 pk en 900 Nm levert. De geheel met de hand gebouwde AMG-V8 zit gekoppeld aan de sportieve zeventrapsautomaat Speedshift MCT AMG, die zijn koppelomvormer inruilt voor een meerschijvenkoppeling.

Mercedes nodigde ons uit in Tirol en zijn kronkelende autosnelwegen en nog bochtiger achterafwegeltjes om de nieuweling aan de tand te voelen. Het eerste stuk, een rit over een erg drukke met snelheidsbeperkingen, leert ons dat een S 63 AMG in zijn comfortstand even comfortabel en soepel zijn werk kan doen als de andere versies. Alleen de schier eindeloze en moeiteloze vermogensopbouw als je het gaspedaal beroert en de auto bliksemsnel meer dan 200 km/h rijdt, verraadt nog een ander potentieel. De laatste 50 kilometer rijden we op een bochtiger parcours van gewone straten en bergwegen; we hebben de auto uit zijn comfortstand gehaald, de kleppen in de uitlaat hebben zich geopend en de V8 laat zijn grollende en brabbelende ziel (nog altijd vrij discreet) horen. De acceleraties zijn die van een sportwagen, de auto blijft groot aanvoelen, maar niet echt zwaar.

Als een auto meer dan 150.000 euro kost, mag je wel iets verwachten. Wie van veel comfort houdt, maar af en toe de knop nog wel eens wil omdraaien en voor snelheid en sportiviteit wil gaan, kan niet om deze nieuwe AMG-versie heen. Als een bijna perfecte mengeling van twee auto's levert hij op dit moment zowat het beste wat je van een supersnelle, tegelijkertijd sportieve en comfortabele limousine kan verwachten. Het prijskaartje is jammer genoeg navenant...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes S 63 AMG nalezen in AutoGids 885 van 2/10/2013.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker