Eerste test / Mercedes S-Klasse
De lancering van een S-Klasse is steeds weer een evenement in autoland. Al was het maar omdat zowat iedereen reikhalzend uitkijkt naar wat 'de Ster' nu weer uit zijn mouw heeft geschud.
Mercedes wilde zijn nieuwe paradepaardje in Toronto voorstellen, een van de groeisteden van Noord-Amerika. Een niet-onlogische keuze voor een wereldauto die toch ook vooral wil scoren op de nieuwe markten. Wat de luxe in het interieur betreft, pampert deze auto zijn passagiers zoals niemand hem ooit heeft voorgedaan: niet alleen vormen de stoelen het summum qua verstelmogelijkheden, ze kunnen ook worden voorzien van verwarming (ook de armsteunen), koeling en massage (zelfs met hot stone-effect).
Op twee kunstmatige bulten of verkeersplateaus wordt onze testauto met vooruitziende Magic Body Control losgelaten en het resultaat is verbluffend: de grote oneffenheid hoor je nog wel, maar voelen doe je ze niet meer. Om de dynamische kwaliteiten (en dan vooral het weggedrag) van de nieuwe S-Klasse aan de tand te voelen bleek Toronto echter niet zo'n goede keuze. De rit van 180 kilometer op autosnelwegen met maximaal 120 km/h kon ons enkel leren dat de auto bijzonder comfortabel rijdt bij die snelheid, terwijl de 100 kilometer op een bochtiger parcours in zijn testmogelijkheden werd beperkt.
Het is Mercedes eens te meer gelukt om op heel wat vlakken de nieuwe norm te zetten in het segment van de topklasseberline. Qua beveiliging en pampering van zijn inzittenden is de S-Klasse op dit ogenblik absolute top; wat de dynamische rijervaringen betreft, moeten we nog even wachten. Intussen kunnen we aan de prijsstelling ook al merken dat Mercedes het zelfs hier niet meer alleen voor het zeggen heeft. Het kan de consument alleen maar ten goede komen.
U kunt de Eerste Test van de Mercedes S-Klasse nalezen in AutoGids 880 van 24/7/2013.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz S-Klasse
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands