Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes SL 63 AMG

Mercedes biedt twee verschillende AMG-versies aan van zijn SL: de 63 en de 65. Vooral de eerste kan ons bekoren, en daar is zijn nieuwe versnellingsbak niet vreemd aan...

Prijs
NB

Een tijdje geleden besloten de ingenieurs van Affalterbach om hun eigen motor te ontwikkelen: een V8 die, zoals het hoort, atmosferisch is en... dik, maar liefst 6,3 liter. Met zijn 525 pk eist hij de titel op van de krachtigste atmosferische V8 ter wereld. Vandaag lepelt Mercedes hem in de SL ter gelegenheid van diens grondige facelift. En als om te compenseren dat deze V8 nu pas zijn weg vindt naar dit model, wordt hij meteen uitgerust met een volledig nieuwe versnellingsbak, de Speedshift MCT- 7, waarmee de SL 63 AMG met een wereldprimeur kan uitpakken. Het gaat om een traditionele automatische versnellingsbak, hier met zeven versnellingen, maar dan zonder koppelomvormer. Die is vervangen door een meerschijvenkoppeling in een oliebad.

Met deze bak biedt de SL 63 AMG het beste van twee werelden. Hij behoudt het voordeel om van versnelling te kunnen wisselen zonder onderbreking in de motorbelasting, terwijl hij tegelijk qua schakelsnelheid gevoelsmatig de beste gerobotiseerde versnellingsbakken benadert. De bak heeft vier programma's waaruit je kiest via een draaiknop naast de versnellingspook. Het is trouwens mogelijk om verschillende versnellingen tegelijk over te slaan en bijvoorbeeld van zevende rechtstreeks naar vierde te gaan of van vijfde naar tweede. Zo kun je het beste halen uit het vertragingsvermogen dat wordt geleverd door de grote remschijven van composietmateriaal, aangegrepen door vaste zadels met zes zuigers vooraan en met vier zuigers achteraan. Sportievelingen zullen ongetwijfeld ook de geautomatiseerde Race Start-functie op prijs weten te stellen. Verder geniet de SL 63 AMG uiteraard de visuele (neus, diffusor achteraan, enzovoort) en technische (variabele stuuroverbrenging) aanpassingen en comfortevoluties (Airscarf) die ook de rest van het gamma heeft ondergaan.

Met de nieuwe Speedshift MCT-7-versnellingsbak kan Mercedes (eigenlijk AMG) een wereldpremière op zijn naam schrijven. Daarmee neemt het merk een voorsprong op zijn rivalen. De SL 63 AMG wordt met deze bak, waarop hij als enige recht heeft, een onvoorstelbaar veelzijdige auto. Hij voelt zich op zijn gemak op de weg en bij een rustige rijstijl, maar is ook geschikt voor uitstapjes op het circuit, waar zijn temperamentvolle V8 zich ten volle kan uitleven dankzij deze waarlijk magische overbrenging. Enkel het gewicht van bijna twee ton stelt bepaalt de grenzen van een sportieve en speelse rijstijl in deze unieke roadster.

De volledige test van de Mercedes SL 63 AMG is te lezen in AutoGids 742 of in PDF (zie de links hieronder).

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars